عنوان
|
مهارت مشکل گشایی و تأثیر آن بر عملکرد خانوادگی مادران کودکان تکانشگر - کم توجه |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
فاطمه بیگی - علی کیمیایی - امیر امین یزدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 35 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
82-63 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مادران عملکرد خانوادگی مهارت مشکل گشایی تکانشگر - کم توجه
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مادري/ نامادري روابط خانوادگي خانواده درماني
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کارآمدی آموزش مهارت مشکلگشایی بر عملکرد خانوادگی مادران دارای فرزند تکانشگر ـ کم توجه بود. روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 20 مادر دارای فرزند تکانشگر ـ کم توجه انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه کنترل (n = 10) و آزمایش (n = 10) جایگزین شدند. قبل و بعد از آموزش، آنها مقیاس عملکرد خانوادگی را پر کردهاند. نتایج نشان داد که عملکرد خانوادگی این مادران مختل است و آموزش مهارت مشکلگشایی به مادران فرزند تکانشگر ـ کم توجه، بهبود عملکرد خانوادگی آنها را در مقایسه با گروه کنترل به دنبال دارد. به خصوص، این آموزش به بهبود عملکردهای نقش والدینی، قدرت حل مسأله خانوادگی، کنترل رفتار و عملکرد کلی منجر میشود (p < 0/05) اما تأثیری در روابط، حمایت عاطفی و پاسخدهی عاطفی نداشت که بیانگر حساسیت و تأثیر عوامل متعدد در عملکردهای خانواده است.
|
لینک دریافت مقاله
|
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/917803/
|