| عنوان | بررسي نقش ميانجي ابعاد كمال گرايي در رابطه بين ابعاد فرزندپروري و اهمال كاري تحصيلي | 
        
        
        
        
        
        
            | تعداد صفحات | 21 | 
        
                        
                    | نویسنده | حسین اساسی - جلیل فتح آبادی - محمود حیدری | 
        
        
        
    
	            
                | مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی (مصوب وزارت علوم) سال 5 پیاپی 15 | 
        
	            
                | تاریخ انتشار | زمستان - 1390 | 
		
		
		
	            
                | درجه علمی | علمی - پژوهشی | 
	
    
    
    
    
                
                | محدوده صفحات | 79-59 | 
    
                
                | زبان | فارسی | 
    
		
	
                    
                | کلید واژه | کمال گرایی  ابعاد فرزندپروری  اهمال کاری تحصیلی  ابعاد کمال گرایی | 
        
                
            | موضوع | تربيت در خانواده      مادري/ نامادري     روابط خانوادگي      پدري | 
        
        
            | چکیده | هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ابعاد کمالگرایی در رابطه بین ابعاد فرزندپروری و اهمالکاری تحصیلی بود. بدین منظور 490 دانشجو (211 پسر و 279 دختر) از دانشگاه شهید بهشتی تهران که به شیوه نمونهگیری خوشهای با واحد نمونهای کلاس انتخاب شده بودند، پرسشنامه سبک فرزندپروری ادارک شده (نقاشیان، 1358)، مقیاس ارزیابی اهمال کاری ـ نسخه دانشجو (سولومون و راث بلوم، 1984) و مقیاس چندبعدی کمال گرایی (فلت و هویت، 1991) را تکمیل کردند. برای تحلیل اطلاعات از روش آماری رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از تحیلیل رگرسیون نشان داد که بعد محبت ـ طرد فرزندپروری به صورت مستقیم و منفی اهمال کاری تحصیلی و کمالگرایی جامعهمدار و به صورت مستقیم و مثبت کمالگرایی خودمدار و همچنین به صورت غیرمستقیم و منفی و به واسطة ابعاد کمالگرایی، اهمال کاری تحصیلی را پیشبینی میکند. همچنین نتایج نشان داد که بعد کنترل ـ آزادی فرزندپروری به صورت غیرمستقیم و مثبت و تنها از طریق بعد کمالگرایی جامعهمدار و نه بعد کمالگرایی خودمدار اهمال کاری تحصیلی را پیشبینی میکند. 
 |