عنوان
|
بررسي نقش ميانجي ابعاد كمال گرايي در رابطه بين ابعاد فرزندپروري و اهمال كاري تحصيلي |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
حسین اساسی - جلیل فتح آبادی - محمود حیدری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی - انجمن پژوهشهای آموزشی ایران - علمی پژوهشی سال 5 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
79-59 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
کمال گرایی ابعاد فرزندپروری اهمال کاری تحصیلی ابعاد کمال گرایی
|
موضوع
|
تربيت در خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ابعاد کمالگرایی در رابطه بین ابعاد فرزندپروری و اهمالکاری تحصیلی بود. بدین منظور 490 دانشجو (211 پسر و 279 دختر) از دانشگاه شهید بهشتی تهران که به شیوه نمونهگیری خوشهای با واحد نمونهای کلاس انتخاب شده بودند، پرسشنامه سبک فرزندپروری ادارک شده (نقاشیان، 1358)، مقیاس ارزیابی اهمال کاری ـ نسخه دانشجو (سولومون و راث بلوم، 1984) و مقیاس چندبعدی کمال گرایی (فلت و هویت، 1991) را تکمیل کردند. برای تحلیل اطلاعات از روش آماری رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از تحیلیل رگرسیون نشان داد که بعد محبت ـ طرد فرزندپروری به صورت مستقیم و منفی اهمال کاری تحصیلی و کمالگرایی جامعهمدار و به صورت مستقیم و مثبت کمالگرایی خودمدار و همچنین به صورت غیرمستقیم و منفی و به واسطة ابعاد کمالگرایی، اهمال کاری تحصیلی را پیشبینی میکند. همچنین نتایج نشان داد که بعد کنترل ـ آزادی فرزندپروری به صورت غیرمستقیم و مثبت و تنها از طریق بعد کمالگرایی جامعهمدار و نه بعد کمالگرایی خودمدار اهمال کاری تحصیلی را پیشبینی میکند.
|