عنوان
|
نمود جنسيت در كتابهای درسی زبان انگليسی دوره دبيرستان و پيش دانشگاهی تحليل واژگان و محتوا با رويكردی معيار مدار |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
آذر حسینی فاطمی - زهرا حیدریان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه - دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 42 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
91-77 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت تحلیل واژگان رویکرد معیار مدار مربع خی کتابهای درسی زبان انگلیسی دوره دبیرستان تحلیل محتوا
|
موضوع
|
تبعيض جنسي / تبعيض جنسيتي / نابرابري / عدالت جنسیتی جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
مقاله حاضر به بررسي كتاب هاي درسي زبان انگليسي دوره دبيرستان و پيش دانشگاهي در ايران پرداخته و مسئله تساوي جنسيتي و چگونگي باز نمايي آن را در اين كتاب ها به چالش مي كشد. تحليل واژگاني و محتوايي متن اين كتاب ها با رويكردي ضابطه مند و به استناد معيار هاي تعيين شده توسط ريفكين ( 1998) صورت گرفت. به منظور غني سازي يافته ها، محققين از هر دو رويكرد كمي و كيفي بهره گرفتند. براي تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي و استدلالي استفاده شد، و مربع خي براي هر چهار مورد محاسبه گرديد.يافته هاي حاصل از تجزيه و تحليل كمي دلالت بر وجود نابرابري و تبعيض جنسيتي در كليه كتاب هاي بررسي شده داشته اند. نتايج تحليل محتوايي كتاب ها نيز حاكي از رويكردي سنتي و كليشه اي بوده و تصوير ارائه شده از زنان نه با واقعيت هاي فعلي جامعه ايراني و نه با جامعه غربي مطابقت داشت. نقش و حضور پررنگ مردان و نگاه نابرابر و تبعيض آميز به زنان، چه از لحاظ كمي و كيفي كاملا ملموس بوده و عدم حضور و يا حضور كمرنگ زنان بر واقعيتي فرهنگي ـ اجتماعي مبتني بر باور هاي سنتي صحه گذاشت كه در آن، مرد جنس برتر و زن جايگاهي پايين تر و به عنوان جنس دوم دارد. در پايان تمهيداتي براي تعديل وضع موجود ارائه گرديد.
|