• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمايي نقش زنان در ادبيات جنگ براي كودك از منظر گفتمان شناسي انتقادي
تعداد صفحات 23
نویسنده صدیقه مقداری - رضا زمردیان - اعظم استاجی - مهدی مشکوه‎الدینی
مشخصات نشریه دوفصلنامه زبانشناسی و گویش‌های خراسان (ادبیات و علوم انسانی) - دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 3 شماره 2 پیاپی 5
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 69-47
زبان فارسی
کلید واژه هویت جنسی  تحلیل انتقادی گفتمان  هژمونی  تبعیض جنسی زبانی  ادبیات جنگ  برتری جویی  
موضوع زن و ادبيات / خانواده و ادبیات     زن و دفاع مقدس     جنسيت / نقش‌هاي جنسيتي/ كليشه‌هاي جنسيتي / نگرش‌هاي جنسيتي    
چکیده در سه دهه اخير تحليل دقيق زبان و گفتمان و بررسي هاي انتقادي در علوم انساني و اجتماعي مورد توجه زيادي قرار گرفته است. گفتمان شناسي انتقادي از جمله نظرياتي است كه تاثيرات منفي كاربرد زبان در ايجاد و حفظ روابط قدرت و سلطه را در جامعه مورد توجه قرار مي دهد. از اين رو نابرابري-هاي اجتماعي از جمله تبعيض نژادي، مذهبي، سني، جنسي، موقعيتي از موارد كانوني و مورد توجه در بررسي هاي انجام شده در چهارچوب اين نظريه بوده اند. تحقيق حاضر نيز به طور موردي به بررسي نابرابري جنسي در ادبيات جنگ براي كودك و تاثير آن بر شكل گيري هويت جنسي كودكان ايراني مي پردازد. براي اين منظور ده داستان شامل هفت داستان كوتاه و سه داستان بلند در حوزه ادبيات دفاع مقدس انتخاب شده است. داستان ها چه از نظر تعداد شخصيت ها و چه از نظر نوع فعاليت ها و شركت و مرتبط بودن با مساله جنگ مردگرا مي باشند. زنان يا ناديده گرفته شده و يا در صورت حضور در داستان، منفعل و منفك از مساله جنگ هستند. در اين تحقيق با توجه به مفاهيم قدرت، سلطه و برتري جويي( هژموني) و از طريق بررسي كليشه ها، پيش فرض ها، حسن تعبير، سوء تعبير و ساير راه كارهاي گفتماني كه در بررسي هاي تحليل گفتمان انتقادي رايج مي باشند نشان مي دهيم كه چگونه بازنمايي منفعلانه و حتي حذف جنس مونث در اين داستان ها و بازنمايي فعال و پوياي جنس مذكر حتي گروه هاي نوجوان و پير مي تواند با تاثير گذاشتن بر شكل گيري هويت دختران و پسران به حفظ و ايجاد روابط ناعادلانه قدرت ميان زن و مرد كه در آن زن در سوي ضعيف و مرد در سوي قوي آن قرار دارد كمك كند.

کد مقاله 16982
تعداد بازدید 759

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397