عنوان
|
بازنمايي نقش زنان در ادبيات جنگ براي كودك از منظر گفتمان شناسي انتقادي |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
صدیقه مقداری - رضا زمردیان - اعظم استاجی - مهدی مشکوهالدینی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه زبانشناسی و گویشهای خراسان (ادبیات و علوم انسانی) - دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 3 شماره 2 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
69-47 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هویت جنسی تحلیل انتقادی گفتمان هژمونی تبعیض جنسی زبانی ادبیات جنگ برتری جویی
|
موضوع
|
زن و ادبيات / خانواده و ادبیات زن و دفاع مقدس جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
در سه دهه اخير تحليل دقيق زبان و گفتمان و بررسي هاي انتقادي در علوم انساني و اجتماعي مورد توجه زيادي قرار گرفته است. گفتمان شناسي انتقادي از جمله نظرياتي است كه تاثيرات منفي كاربرد زبان در ايجاد و حفظ روابط قدرت و سلطه را در جامعه مورد توجه قرار مي دهد. از اين رو نابرابري-هاي اجتماعي از جمله تبعيض نژادي، مذهبي، سني، جنسي، موقعيتي از موارد كانوني و مورد توجه در بررسي هاي انجام شده در چهارچوب اين نظريه بوده اند. تحقيق حاضر نيز به طور موردي به بررسي نابرابري جنسي در ادبيات جنگ براي كودك و تاثير آن بر شكل گيري هويت جنسي كودكان ايراني مي پردازد. براي اين منظور ده داستان شامل هفت داستان كوتاه و سه داستان بلند در حوزه ادبيات دفاع مقدس انتخاب شده است. داستان ها چه از نظر تعداد شخصيت ها و چه از نظر نوع فعاليت ها و شركت و مرتبط بودن با مساله جنگ مردگرا مي باشند. زنان يا ناديده گرفته شده و يا در صورت حضور در داستان، منفعل و منفك از مساله جنگ هستند. در اين تحقيق با توجه به مفاهيم قدرت، سلطه و برتري جويي( هژموني) و از طريق بررسي كليشه ها، پيش فرض ها، حسن تعبير، سوء تعبير و ساير راه كارهاي گفتماني كه در بررسي هاي تحليل گفتمان انتقادي رايج مي باشند نشان مي دهيم كه چگونه بازنمايي منفعلانه و حتي حذف جنس مونث در اين داستان ها و بازنمايي فعال و پوياي جنس مذكر حتي گروه هاي نوجوان و پير مي تواند با تاثير گذاشتن بر شكل گيري هويت دختران و پسران به حفظ و ايجاد روابط ناعادلانه قدرت ميان زن و مرد كه در آن زن در سوي ضعيف و مرد در سوي قوي آن قرار دارد كمك كند.
|