عنوان
|
رابطه ويژگيهاي شخصيتي و جنسيت، و بيميلي به برقراري ارتباط در زبان خارجي |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
غلامرضا کیانی - ایمان موسوی - رضا غفارثمر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه جستارهای زبانی (پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی سابق) - دانشگاه تربیت مدرس - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
144-123 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت پنج عامل شخصیت تمایل به برقراری ارتباط بی میلی در برقراری ارتباط زبان خارجی
|
موضوع
|
جنسيت و زبان
|
چکیده
|
بي ميلي دانشجويان به برقراري ارتباط در يك زبان خارجي كه به معني گرايش به اجتناب از مكالمه شفاهي است، يكي از اصلي ترين معضلات معلمان زبان است؛ به طوري كه اگر منشا اين بي ميلي مشخص شود، معلمان زبان مي توانند تصميمات بهتري درباره كمك به زبان آموزاني بگيرند كه در برقراري ارتباط كم ميل به نظر مي آيند و معمولاً در تعاملات مشاركت نمي كنند. با اين حال ميزان اين بي ميلي در افراد متفاوت يكسان نيست و ممكن است به دلايل مختلفي ايجاد شده باشد. اين پژوهش به بررسي رابطه ويژگي هاي شخصيتي و جنسيت دانشجويان با ميزان بي ميلي آن ها به برقراري ارتباط در يك زبان خارجي پرداخته است. به اين منظور پرسشنامه هاي معتبر «پنج عامل اصلي شخصيت» و پرسشنامه «بي ميلي به برقراري ارتباط» به 250 آزمودني ارائه شد. نتايج رگرسيون چندگانه نشان داد كه از پنج عامل اصلي شخصيت (برون گرايي، عصبيت، وجداني بودن، تجربه پذيري و سازگاري)، برون گرايي بهترين پيش بيني كننده بي ميلي به برقراري ارتباط بود كه رابطه معكوسي با آن داشت. دومين و سومين عامل پيش بيني كننده، عصبيت و وجداني بودن بودند كه به ترتيب رابطه مستقيم و معكوسي با بي ميلي به برقراري ارتباط داشتند. همچنين براساس نتايج به دست آمده از آزمون t، هيچ تفاوت معناداري بين دو گروه پسر و دختر ديده نشد. در پايان، با تحليل نتايج مطالعه براساس پژوهش هاي پيشين، اهميت يافته ها براي معلمان و دست اندركاران امر آموزش زبان مورد بحث قرار گرفته است.
|