عنوان
|
تحليل محتواي مهارتهاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي در بوستان سعدي |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
مریم فاتحیزاده - سحر خانجانی وشکی - فاطمه بهرامی خوندابی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشنامه ادبیات تعلیمی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان سال 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
138-111 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زندگی زناشویی سعدی زندگی خانوادگی بوستان سعدی گلستان و بوستان سعدی مهارتهای عام تحلیل محتوا
|
موضوع
|
زن و ادبيات / خانواده و ادبیات مهارتهاي زندگي روابط خانوادگي روابط زوجين
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر تحليل محتواي مهارت هاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي در «بوستان» سعدي است. روش پژوهش حاضر توصيفي از نوع تحليل محتوا و به صورت كيفي است. «بوستان» سعدي، به وسيله چك ليست محقق ساخته مهارت هاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي مورد تحليل محتوا قرار گرفت. سپس اطلاعات حاصل، به وسيله شاخص آماري فراواني، مورد تحليل قرار گرفت. \r\nنتايج پژوهش نشان داد كه «بوستان» سعدي در مجموع 302 مرتبه به مهارت هاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي توجه كرده است. مهارت هايي از جمله: سنجيده سخن گفتن، پرحرفي نكردن، صحبت كردن در فرصت مناسب، فضيلت سكوت، اهميت ارتباط غيركلامي نسبت به ارتباط كلامي، مهار خشم، مهر و محبت، صبر و شكيبايي، تكانشي عمل نكردن، بخشش و چشم پوشي، انتقادپذيري و خوش اخلاقي. با بررسي مهارت هاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي در «بوستان»، مشاهده شد كه سعدي چگونه در تك تك اشعار خود مهارت هاي زندگي زناشويي و خانوادگي را ذكر كرده است. اين مهارت ها با حلاوتي خاص به رشته نظم كشيده شده و اين نشان دهنده آن است كه سعدي از ميان ديگر هم طرازان خود نسبت به مسائل خانوادگي، اجتماعي، نگرش ها و ارزش هاي مذهبي عنايتي ويژه داشته است. بلاغت و رسايي سخن وي با عوامل متعددي پيوند دارد. او از هر فرصتي براي به اوج رساندن كلام خود و تسخير بيشتر مخاطب بهره جسته است. اگرچه هدف اصلي سعدي حكايت پردازي نبوده است، بلكه از حكايت بيشتر به عنوان ابزاري براي تبيين دقيق تر اهداف تعليمي و تربيتي خويش و همراه كردن مخاطب با خود بهره مي گيرد؛ اما باريك بيني ها و ظرافت كاري هاي آگاهانه او در گزينش افراد يا اشخاص و عناصر حكايت ها نيز در بلاغت جويي او بي تاثير نيست.
|