• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه جنسيت و به كارگيري راهبردهاي يادگيري زبان فارسي به عنوان زبان دوم
تعداد صفحات 35
نویسنده امیر رضا وکیلی‌فرد - شراره خالقی‌زاده
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان - دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین سال 1 شماره 1
تاریخ انتشار پائیز - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 59-25
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  زبان فارسی  یادگیری زبان دوم  راهبردهای یادگیری  
موضوع جنسيت و زبان    
چکیده اين پژوهش، از نوع كاربردي است و تاثير جنسيت را بر به ­كارگيري راهبردهاي يادگيري زبان فارسي (به ­عنوان زبان دوم) در ميان فارسي ­آموزان خارجي مورد بررسي قرار مي­دهد. بر اساس پژوهش­هاي مختلف، استفاده از اين راهبردها در يادگيري مهارت­هاي زبان تاثير بسزايي دارد. در حوزه ي آموزش و يادگيري زبان انگليسي و همچنين در زبان­هاي مختلف، راهبردهاي يادگيري زبان مورد بررسي قرار گرفته ­اند، ولي در حوزه ي آموزش زبان فارسي(به­ عنوان زبان دوم) به غير فارسي ­زبانان، پژوهشي كه بتوان بر اساس آن برنامه ريزي كرد، انجام نشده است و تنها به بررسي راهبردهاي شناختي و فراشناختي (در ميان فارسي ­زبانان)، اكتفا شده است؛ بنابراين، انجام اين پژوهش، كاري ضروري به نظر مي­رسيد. براي انجام پژوهش مورد نظر، از پرسشنامه راهبردهاي يادگيري زبان آكسفورد (1990)، استفاده شد. ابتدا نسخه ­ي 50 سوالي پرسشنامه به زبان فارسي ترجمه و پايايي آن طي يك آزمون آزمايشي (با استفاده از 30 فارسي ­آموز)، به روش آلفا كرونباخ محاسبه شد كه برابر 0/80 بود. با اين حال، در برخي از بخش­هاي پرسشنامه اصلاحاتي صورت گرفت. سپس 156 فارسي ­آموز خارجي مركز آموزش زبان فارسي دانشگاه بين ­المللي امام خميني(ره)، از 13 كشور گوناگون به پرسش نامه ي اصلاح شده پاسخ دادند. تحليل آماري به كمك آزمون «تي» و آزمون «ضريب همبستگي اسپيرمن» نشان مي­دهد اگرچه، ميانگين كل نمره­ي دانشجويان دختر بيشتر از دانشجويان پسر است، اما امار استنباطي بيانگر آن است كه اين اختلاف ميانگين ­ها معنادار نيست. بنابراين، دو گروه دانشجويان دختر و پسر، كم و بيش به يك ميزان از همه ي راهبردهاي يادگيري استفاده مي كنند. همچنين يافته ­ها حاكي از آن است كه اولويت­هاي فارسي­ آموزان دختر و پسر، در انتخاب نوع راهبردها متفاوت است.

کد مقاله 16955
تعداد بازدید 687

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397