عنوان
|
رابطه جنسيت و به كارگيري راهبردهاي يادگيري زبان فارسي به عنوان زبان دوم |
تعداد صفحات
|
35 |
نویسنده
|
امیر رضا وکیلیفرد - شراره خالقیزاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان - دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
59-25 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت زبان فارسی یادگیری زبان دوم راهبردهای یادگیری
|
موضوع
|
جنسيت و زبان
|
چکیده
|
اين پژوهش، از نوع كاربردي است و تاثير جنسيت را بر به كارگيري راهبردهاي يادگيري زبان فارسي (به عنوان زبان دوم) در ميان فارسي آموزان خارجي مورد بررسي قرار ميدهد. بر اساس پژوهشهاي مختلف، استفاده از اين راهبردها در يادگيري مهارتهاي زبان تاثير بسزايي دارد. در حوزه ي آموزش و يادگيري زبان انگليسي و همچنين در زبانهاي مختلف، راهبردهاي يادگيري زبان مورد بررسي قرار گرفته اند، ولي در حوزه ي آموزش زبان فارسي(به عنوان زبان دوم) به غير فارسي زبانان، پژوهشي كه بتوان بر اساس آن برنامه ريزي كرد، انجام نشده است و تنها به بررسي راهبردهاي شناختي و فراشناختي (در ميان فارسي زبانان)، اكتفا شده است؛ بنابراين، انجام اين پژوهش، كاري ضروري به نظر ميرسيد. براي انجام پژوهش مورد نظر، از پرسشنامه راهبردهاي يادگيري زبان آكسفورد (1990)، استفاده شد. ابتدا نسخه ي 50 سوالي پرسشنامه به زبان فارسي ترجمه و پايايي آن طي يك آزمون آزمايشي (با استفاده از 30 فارسي آموز)، به روش آلفا كرونباخ محاسبه شد كه برابر 0/80 بود. با اين حال، در برخي از بخشهاي پرسشنامه اصلاحاتي صورت گرفت. سپس 156 فارسي آموز خارجي مركز آموزش زبان فارسي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره)، از 13 كشور گوناگون به پرسش نامه ي اصلاح شده پاسخ دادند. تحليل آماري به كمك آزمون «تي» و آزمون «ضريب همبستگي اسپيرمن» نشان ميدهد اگرچه، ميانگين كل نمرهي دانشجويان دختر بيشتر از دانشجويان پسر است، اما امار استنباطي بيانگر آن است كه اين اختلاف ميانگين ها معنادار نيست. بنابراين، دو گروه دانشجويان دختر و پسر، كم و بيش به يك ميزان از همه ي راهبردهاي يادگيري استفاده مي كنند. همچنين يافته ها حاكي از آن است كه اولويتهاي فارسي آموزان دختر و پسر، در انتخاب نوع راهبردها متفاوت است.
|