• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي رويكرد تكليف محور: تأثير جنسيت و سطوح مختلف دانش زباني بر پيشرفت مهارت مكالمه
تعداد صفحات 19
نویسنده علی‌اکبر خمیجانی فراهانی - محمدصابر خاقانی نژاد؟
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان‌های خارجی سابق) - دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی سال 16 پیاپی 49
تاریخ انتشار زمستان - 1387
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 41-23
زبان انگلیسی
کلید واژه جنسیت  تکلیف  مکالمه  رویکرد تکلیف‌ محور  تکلیف شکاف اطلاعاتی  تکلیف شکاف عقیدتی  تکلیف شکاف استدلالی  دانش زبانی  
چکیده اين تحقيق كوشيده است تا كارايي رويكرد وظيفه محور بر گسترش مهارت مكالمه را مورد مطالعه قرار دهد. هدف اول تحقيق حاضر، بررسي تاثير جنسيت بر توانايي مكالمه تحت تاثير رويكرد وظيفه محور بوده است. به بيان ديگر، اين تحقيق كوشيده است تا توفيق زبان آموزان يك جنسيت را نسبت به زبان آموزان جنس مخالف مورد مطالعه قرار دهد. هدف دوم اين مطالعه آن بوده است تا تاثير سطوح مختلف زبان آموزان را بر ميزان پيشرفت آنها تحت تاثير رويكرد وظيفه محور بررسي نمايد. بدين منظور محقق دو گروه را به عنوان گروه هاي كنترل و تجربي به صورت تصادفي مشخص كرد، سپس هر كدام از اين گروه ها به دو گروه زن و مرد و سپس هر گروه از زبان آموزان زن و مرد به دو گروه زبان آموزان متوسط و پيشرفته تقسيم شدند. براي زبان آموزان گروه تجربي تكنيك ها و اصول رويكرد وظيفه محور اعمال شد و تمرينات مكالمه مناسبي متناسب با ماهيت گفتگوهاي كتاب درسي كه توسط محقق طراحي شده بود در طول نيم سال انجام شد، حال آنكه زبان آموزان گروه كنترل از روش هاي سنتي پيشرفت توانايي مكالمه مانند حفظ و تكرار گفتگوها بهره بردند. به منظور بررسي آماري كارايي رويكرد وظيفه محور و ميزان تاثير جنسيت و سطوح مختلف زبان آموزان بر گسترش توانايي مكالمه آنها، از تكنيك آماري t-test استفاده شد. همين طور براي آنكه بتوان راجع به برهم كنش احتمالي اين دو عامل بر ميزان پيشرفت زبان آموزان در مهارت مكالمه تحت تاثير رويكرد وظيفه محور نظر داد، محقق از روش آماري ANOVA دوطرفه (MANOVA) بهره جست. با در نظر گرفتن نتايجي كه از اعمال روش هاي آماري حاصل شد، به نظر مي رسد كه جنسيت نقش چنداني بر موفقيت زبان آموزان نداشت حال آنكه كارايي رويكرد وظيفه محور به وضوح روشن گشت. همچنين بر اساس نتايج به دست آمده سطوح مختلف زبان آموزان به عنوان عاملي مؤثر بر گسترش مهارت مكالمه معرفي شد به طوري كه زبان آموزان پيشرفته از ميزان پيشرفت بيشتري نسبت به زبان آموزان متوسط برخوردار بودند.

کد مقاله 16945
تعداد بازدید 818

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397