عنوان
|
سيماي زن و عشق در شاهكارهاي حماسي دده قورقود و ايلياد و اديسه |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
محمدرضا برزگر خالقی - فاطمه کوپا - علی محمد پشتدار - رقیه نیساری تبریزی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه ادبیات تطبیقی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان - علمی پژوهشی سال 3 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
43-25 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عشق ایلیاد و ادیسه هومر زن در ایلیاد و ادیسه ده ده قورقوت
|
موضوع
|
زن و ادبيات / خانواده و ادبیات عشق الههها، استورهها، نمادها
|
چکیده
|
صرف نظر از شاهنامه فردوسي، كتاب دده قورقود وايلياد واديسه ي هومر، از زيباترين وعظيم ترين آثار حماسي ملت هاي جهان است. در اين آثار مشابهت هاو همساني هايي وجود دارد كه شايد يكي از علل مهم اين همساني ها، آميختگي اساطير ملت ها ي گوناگون وتاثير پذيري آن ها از يكديگر باشد.\r\nهمساني هاي اين آثار، ما را بر آن داشت كه تاملي ديگر در نوع نگرش آفريدگاران حماسه به جايگاه زن ومقايسه اين موضوع در اين آثار بپردازيم.\r\nدر كتاب دده قورقود، زنان منزلتي ارجمند و ستايش آميز و هم طراز با مردان ونقش عمده اي در روند تشكيل حوادث دارند. در آثار هومر علي رغم نظر موافقي كه هومر درباره زن دارد و او را همگام با مردان مي شمارد و مهرباني، زيبايي، شكيبايي آن ها را مي ستايد، اما در واقع در آثار اين شاعر، به ويژه در ايلياد، زنان با سيماي پريده رنگ و كم اهميت در حوادث حضور دارند و اغلب نقش انگيزاننده حوادث و جنگ را دارند. در اين مقاله ضمن بررسي جايگاه زنان در هر دو حماسه و بيان همساني ها و ناهمساني، به موضوع عشق و بررسي آن در اين آثار نيز پرداخته مي شود.
|