عنوان | بررسي تصوير زن در كتابهاي فارسي راهنمايي و دبيرستان |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ادبیات پارسی معاصر - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - علمی پژوهشی سال 2 شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاييز و زمستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 82-51 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقش زنان کتابهای درسی جایگاه زنان تصویر زن دوره راهنمایی کتابهای فارسی دوره دبیرستان |
چکیده |
امروزه آموزش و پرورش، به منزله يکي از مهم ترين نهادهاي اجتماعي- تربيتي، نقش بسيار برجسته و بي بديلي در امر فراگيري، بهبود، و ارتقاي شاخص هاي اخلاقي، فرهنگي، و تربيتي دارد. اين نهاد، با تهيه محتوا، روش، و ابزار مناسب، مي تواند باعث تکامل و تعالي جامعه و متضمن آينده اي روشن و اميد بخش باشد. در پژوهش پيش رو، با هدف بررسي سيماي زن در کتاب هاي فارسي دوره هاي راهنمايي و دبيرستان، پارامترهايي نظير تصويرها، صفات، ويژگي ها، نقش و جايگاه، حضور و تاثير، و شاخصه هاي متمايز از زن در کتاب هاي اين دوره بررسي و تحليل شده است. حضور فيزيکي زنان و دختران در کتاب هاي فارسي اين دوره ها بسيار کم تر از حضور مردان و پسران است؛ به طوري که کم تر از 0.017 تصاوير و نقوش اين کتاب ها مربوط به زنان و دختران است. از آن جايي که بخش ناچيزي از محتواي کتاب هاي فارسي به زنان و نقش هاي اجتماعي، اقتصادي، و فرهنگي آنان اختصاص يافته است صفاتي که معرف زنان است، به طور قابل توجهي، کم تر از مردان است. صفات مرتبط با مردان بيش تر در حوزه هاي شناختي و بعضا در حوزه هاي اجتماعي و اخلاقي است؛ مانند دانايي، سخت کوشي، کنجکاوي، شجاعت، و جوان مردي. در حالي که بيش تر صفات زنان در حوزه هاي اجتماعي و اخلاقي قرار دارد؛ مانند مهرباني، پاکيزگي، و فداکاري. به طور کلي نتايج تحقيق نشان داد که کتاب هاي فارسي مقاطع راهنمايي و دبيرستان حاوي کليشه هاي جنسيتي بوده و نتوانسته اند نقش اجتماعي زنان و مردان را از طريق محتوا انتقال دهند؛ از اين رو بايد اذعان کرد که اين کتاب ها نيازمند اصلاحات و تحولاتي اند که همه افراد را، صرف نظر از جنس، دربرگيرد. سيماي زنان و مردان را در شرايط گوناگون خانوادگي، شغلي، علمي، سياسي، و ادبي و به گونه اي متناسب و متوازن ترسيم کند و زمينه وسيعي از توانايي هاي انساني را در اختيار هر دو جنس بگذارد. |
کد مقاله | 17249 |
تعداد بازدید | 717 |
|