عنوان
|
شناسایی و مقايسه سبكهاي تصميمگيري خريد مصرف كننده در ميان بانوان شاغل و غيرشاغل در شهر تهران |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
منیژه قرهچه - شهریار عزیزی - الهام میرهاشمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 3 شماره 2 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
23-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان شاغل و غیر شاغل تهران رفتار مصرف کننده سبک تصمیمگیری تصمیمگیری خرید سبک خرید
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال زن و سبک زندگي / خانواده و سبک زندگي
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف شناسایی و مقایسه سبکهای تصمیمگیری خرید مصرفکنندگان در میان بانوان شاغل و غیرشاغل ساکن در شهر تهران انجام شد. این تحقیق با الگوگیری از مدل «سبکهای تصمیمگیری خرید مصرف کننده اسپرولز و کندل (1986) صورت پذیرفته است. اگرچه این مدل یکی از معتبرترین و پرکاربردترین مدلهای موجود در حوزه تصمیمگیری مصرف کننده بوده و در بسیاری از کشورها نیز مورد آزمون قرار گرفته است، اما همواره با انتقاداتی همراه بوده است. بر این اساس در سالهای اخیر، محققان به بهبود و روزآمدیسازیِ این مدل پرداختند. در این پژوهش نیز تلاش شده است تا با استفاده از آخرین تغییرات در طراحی پرسشنامه سنجش سبکهای تصمیمگیری خرید و با بهرهگیری از نظر اساتید خبره در حوزه بازاریابی و تنی چند از مصرفکنندگان، به طراحی مجدد و بومیسازی ابزار گردآوری داده پرداخته شود. جامعه آماری مورد نظر به دو گروه بانوان شاغل و غیرشاغل ساکن در شهر تهران افراز گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اصلاح شدهای با 50 گویه بود که براساس مقیاس لیکرت تنظیم گردید. با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی (غیراحتمالی)، 450 پرسشنامه بصورت حضوری در برخی فروشگاههای زنجیرهای و تعداد از مراکز خرید در مناطق مختلف تهران توزیع گردید که نهایتاً 400 مورد، قابل استفاده عودت داده شد. در مرحله تجزیه و تحلیل دادهها جهت استخراج متغیرهای مکنون (پنهان)، از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. همچنین به منظور رتبهبندی و ارزیابی سبکهای تصمیمگیری در گروههای مختلف پاسخگویان از آزمونهای فریدمن و مقایسه میانگین چندگانه استفاده گردید. براساس نتایج بدست آمده بانوان شاغل و غیرشاغل، دارای 6 گرایش خرید مشترک، 2 گرایش مشابه و 2 گرایش متفاوت هستند.
|