• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي نقش جنسيت و پايه تحصيلي در عملكرد رياضي دانش‌آموزان در حل يك مسئله غيرمعمول
تعداد صفحات 18
نویسنده ابوالفضل رفیع‌پور - لیلا جوکار
مشخصات نشریه فصلنامه نوآوری‌های آموزشی - سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 48
تاریخ انتشار زمستان - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 44-27
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  حل مسئله  دانش‌آموزان  استراتژی  پایه تحصیلی  عملکرد ریاضی  تفاوت جنسیتی  استدلال تناسبی  مسئله غیر معمول  
موضوع جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دو عامل «جنسیت» و «پایه تحصیلی» در عملکرد حل مسئله دانش‌آموزان دوره راهنمایی تحصیلی در حل یک مسئله غیر‌معمول است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، 836 دانش‌آموز (شامل 414 دختر و 422 پسر) بودند که از بین مدارس شهرستان فسا در استان فارس انتخاب شده بودند. از این دانش‌آموزان خواسته شده بود تا به یک مسئله‌ غیر‌معمول در برگه‌های مخصوصی که از قبل آماده شده بود پاسخ دهند. سپس استراتژی‌های به کار رفته توسط دانش‌اموزان در پاسخ‌نامه‌ها با استفاده از چارچوب نظری که از ادبیات پژوهشی حوزه آموز ریاضی برآمده بود جرح و تعدیل شد و در هفت دسته، شامل دستة بدون جواب، استراتژی صرفاً جمعی، و دسته جواب‌های غیر‌واقعی، استراتژی رویه‌ای، استراتژی انتقالی، استراتژی تناسبی مبتدی، استراتژی خبره ـ طبقه‌بندی شد. در ادامه، با استفاده از آمارة مجذور خی، اچ کروسکال والیس و من ویتنی، معنا‌داری اثر هر کدام از عامل‌های جنسیت و پایة تحصیلی بر روی عملکرد دانش‌آموزان بررسی شد. نتایج نشان داد که در مجموع عملکرد پسران بهتر از عملکرد دختران است. همچنین عملکرد دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی از عملکرد دانش‌آموزان دوم راهنمایی به طور معنا‌داری بالاتر است. بقیه تفاوت‌ها معنا‌دار نبودند. این نتیجه غیر‌منتظره را می‌توان با ارجاع به ادبیات پژوهشی در زمینه عقل سلیم در حل مسائل ریاضی جست‌وجو کرد.

کد مقاله 16904
تعداد بازدید 702

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397