• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تطبيقی رابطه بين سبک‌های تفكر دختران و پسران دبيرستانی با پيشرفت تحصيلي آنان
تعداد صفحات 23
نویسنده عبدالحمید رضوی - احمدعلی شیری
مشخصات نشریه فصلنامه نوآوری‌های آموزشی - سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 12
تاریخ انتشار تابستان - 1384
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 108-86
زبان فارسی
کلید واژه پیشرفت تحصیلی  دختر و پسر  سبک‌های تفکر  بررسی تطبیقی  دختران و پسران دبیرستانی  
موضوع جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده هدف این مقاله بررسی سبکهای تفکر دانش‌آموزان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی، جنسیت و سن آنان از دید روانشناسی اجتماعی است. اطلاعات مورد نیاز از میان 602 نفر دانش‌آموز (286 دختر و 316 پسر) سال دوم و سوم دبیرستانی شهرهای استان فارس با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای – خوشه‌ای چند مرحله‌ای و با مقیاس سبک تفکر استرنبرگ (1997) گرد‌آوری شده است. کمترین همبستگی میان گویه‌های ابزار 0/34 و مقدار آلفای طیفها 0/66 مبین معتبر بودن ابزار بوده است. داده‌های پژوهش با بهره‌گیری از روشهای آمار توصیفی، آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون (در آزمون تفاوتها و همبستگیها) و رگرسیون چند متغیری مدل مرحله‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان داده است:\r\n 1. دانش‌آموزان مورد بررسی غالبا از نظر گرایشی ‌محافظه‌کار، از نظر تفکر عملکردی، اغلب تابع و مجری دستورات و از نظر سطح، کلان‌نگر بوده‌اند.\r\n2. ارتباط سبک تفکرکلی دانش‌آموزان با پیشرفت تحصیلی و سن، معنادار نبوده اما با جنسیت رابطه‌ای معنادار داشته است. نمرات سبک تفکر دختران بیش از نمرات سبک تفکر پسران بوده (T = 2.193 ,p = 0.029) اما پسران کلی‌نگرتر، محافظه‌کارتر و قانونگذارتر از دختران بوده‌اند. \r\n3. در مجموع دانش‌آموزان دارای گرایش آزادیخواهانه‌، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته‌اند. این نتیجه‌گیری در مورد پسران صادق ( r = 0.226، p /< 0.000 ) بوده اما درباره دختران مصداق نداشته است. همچنین پسرانی که در بعد عملکرد، تفکری تحلیلی‌تر (قضایی‌تر) داشته‌اند در درس موفق‌تر بوده‌اند ( r = 0.117، p /< 0.042 ). این امر در مورد دختران صادق نبوده است.\r\n4. سبک تفکر کلی و ابعاد آن، با پیشرفت تحصیلی دختران همبستگی معنا‌دار نداشته است. قویترین تبیین کنندة پیشرفت تحصیلی دختران، سن آنان به گونة منفی بوده است.\r\n 5. دانش‌آموزانی که سن بیشتری داشته‌اند، افت تحصیلی آنها بیشتر بوده است ( r = - 0.161 ، p /< 0.000 ) . همچنین با افزایش سن، بر روحیه و تفکر اجرایی (اطاعت پذیری) ( r = 0.099، p /< 0.015 ) و گرایش به محافظه‌کاری \r\n( r = 0.130، p /< 0.001 ) آنها افزوده شده است. نکتة قابل توجه اینکه در بعد عمل، با افزایش سن، پسران تحلیل‌گرتر(قضایی‌تر) (r = .128, p = 0.024) اما دختران اجرایی‌تر (مطیع‌تر) ( r = 0.164، p /< 0.008 ) بوده‌اند. \r\n6. عوامل سن، تفکر آزادیخواهانه‌ وجنسیت به ترتیب در پیش‌بینی وضعیت ‌تحصیلی کل دانش‌آموزان تأثیر اساسی داشته‌ است R = .221, R2 = .049, n = 558, Ad R2 = ) .044). بدین ترتیب دانش‌آموزانی که جوانتر و در سن آموزشی بوده‌اند، گرایشی آزادی‌خواهانه‌تر داشته‌ و دختر بوده‌اند، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشته‌اند. \r\n7. در پیش‌بینی پیشرفت ‌تحصیلی پسران، سبک تفکر آزادیخواهانه و سن، به ترتیب تأثیر اساسی داشته است و درمجموع با داشتن 27 درصد همبستگی توانسته‌اند در حدود 7 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی پسران را تبیین کنند (R = .265, R2 = .070 , n = 300 , Ad R2 = .064).

کد مقاله 16902
تعداد بازدید 703

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397