عنوان
|
تأثير نگرش والدين بر عملكرد تحصيلي دانشجويان |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
جواد حاتمی - کوروش غلامی کوتنایی - ناهیده وطن دوست لاله |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه نامه آموزش عالی - موسسه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی سال 5 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
88-67 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش موفقیت تحصیلی نگرش والدین عملکرد تحصیلی نگرش جامعه
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
در مطالعه روابط بین نگرش به رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی باید دو مفهوم بنیادی و نظری نگرش و رفتار را مورد توجه قرار داد. در این تحقیق، سعی شده تا ضمن بررسی نگرشهای موجود (والدین، جامعه و معلمان) نسبت به دانشگاه، تأثیر نگرشهای القاء شده به افراد بر عملکرد آنها سنجیده شود. دادهها از طریق روش پیمایشی و با پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد و برای تحلیل دادهها از آزمونهای پیرسون اسپیرمن و t-test استفاده شده است. از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه تبریز نمونهای به اندازه 200 نفر انتخاب شده است. نتایج نشان داد فرض تأثیر نگرش جامعه و نگرش خود فرد و موفقیت عملکرد تحصیلی فرد مورد تأیید قرار گرفت؛ در نتیجه میتوان گفت، هر چه نگرش جامعه (دوستان، آشنایان و...) انتظارات و توقعات بیشتری از دانشجو داشته باشند، عملکرد تحصیلی وی بهتر خواهد شد. همچنین هر اندازه که فرد، انتظارات و توقعات بیشتری از خودش داشته باشد، عملکرد تحصیلی بهتری خواهد داشت.
|