عنوان
|
مقايسه ناگويي خلقي و كنترل عواطف در مادران دانشآموزان با و بدون ناتواني يادگيري |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
محمدجواد بگیان کوله مرز - فریبرز درتاج - مهدی محمد امینی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه ناتوانیهای یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
24-6 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مادران کنترل عواطف ناگویی خلقی ناتوانی یادگیری
|
موضوع
|
حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مادري/ نامادري
|
چکیده
|
هدف اين مطالعه مقايسه ي ناگويي خلقي و كنترل عواطف در مادران دانش آموزان با و بدون ناتواني يادگيري بود. اين پژوهش علي – مقايسه اي از نوع مقطعي - مقايسه اي است. جامعه ي آماري اين پژوهش شامل كليه ي مادران دانش آموزان 9 تا 15 ساله با و بدون ناتواني يادگيري شهر خرم آباد در سال 1391 مي باشد. آزمودني هاي پژوهش شامل 50 نفر از مادران دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري بود كه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند و 50 نفر از مادران دانش آموزان عادي به شيوه ي همتاسازي(براساس سن مادر، تحصيلات و تعداد فرزندان) انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از مقياس هاي ناگويي خلقي و كنترل عواطف استفاده شد. نتايج تحليل واريانس چند متغيري (MANOVA) نشان داد كه بين دو گروه از مادران در ناگويي خلقي و كنترل عواطف تفاوت معناداري وجود دارد (p < 0.001).\r\nاين نتايج نشان مي دهد كه مادران اين دانش آموزان به دليل انتظار هاي غير واقع بينانه و سرزنش مداوم خود سطوح بالايي از اضطراب و افسردگي را تجربه مي كنند. اين مادران به دليل عدم آگاهي هيجاني و ناتواني در پردازش شناختي احساسات خود، معمولاً قادر به شناسايي، درك و يا توصيف هيجان هاي خويش نيستند و توانايي محدودي در سازگاري با شرايط تنش زا دارند.
|