عنوان
|
بررسي ميزان برخورداري دانشآموزان دورههاي راهنمايي و متوسطه استان كردستان از مهارتهاي زندگي |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
حسن غریبی - زلیخا قلی زاده - اسکندر فتحی آذر - یوسف ادیب |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات برنامه درسی - انجمن مطالعات برنامه درسی - علمی پژوهشی سال 3 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
143-118 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تصمیمگیری حل مسئله دانشآموزان مهارتهای زندگی راهنمایی و متوسطه کردستان (استان) ارتباطات انسانی شهروند مسئول شهروند جهانی
|
موضوع
|
مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
هدف اين پژوهش بررسي ميزان برخورداري دانش آموزان دوره راهنمايي و متوسطه از مهارت هاي زندگي بود. جامعه آماري اين پژوهش همه دانش آموزان دختر و پسر راهنمايي و متوسطه استان كردستان بود كه از بين آنان 700 نفر به عنوان نمونه آماري از سه شهر سقز، بانه و مريوان به شيوه نمونه گيري چند مرحله اي و از طريق فرمول كوكران انتخاب شدند. ابزار پژوهش دراين بررسي پرسش نامه اي محقق ساخته بود كه پايايي آن براساس آلفاي كرانباخ
(a = 90% ) محاسبه و روايي آن براساس نظريه اساتيد صاحبنظر مورد تاييد قرار گرفت. تجزيه و تحليل يافته ها نشان داد كه ميزان برخورداري دانش آموزان دوره راهنمايي و متوسطه از مهارت هاي مذكر حدودا در سطح متوسط (بر اساس شاخص %50) مي باشد. بالاترين ميزان برخورداري دانش آموزان در مهارت هاي تصميم گيري و حل مساله و پايين ترين ميزان برخورداري فرزندانشان در زمينه ارتباط انساني بود. ميزان برخورداري دختران از مهارت هاي زندگي بيشتر از پسران بود. تاثير تعاملي تحصيلات والدين بر ميزان برخورداري آنان معني دار نبود. به جز مهارت ارتباط انساني در ساير مهارت ها تفاوت معني داري بين رشته هاي تحصيلي وجود داشت. فقط در دو مهارت تصميم گيري و شهروند مسوول، تفاوت بين دانش آموزان راهنمايي و متوسطه معني دار بود و در ساير مهارت ها تفاوت معني دار مشاهده نشد.
|