عنوان | عشق به عنوان برنامه درسي پوچ |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات برنامه درسی - انجمن مطالعات برنامه درسی - علمی پژوهشی سال 3 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1387 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 26-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | عشق تربیت جنسی برنامههای درسی برنامه درسی پوچ برنامه درسی رسمی |
موضوع | عشق |
چکیده |
هدف از تحقيق حاضر تبيين ضرورت آموزش مفهوم عشق است كه بخشي از برنامه درسي پوچ را تشكيل مي دهد. بررسي مفاهيم، مصاديق و ويژگي هاي عشق كه به عنوان يك تجربه گريزناپذير براي عموم نوجوانان و جوانان مطرح است، مي تواند تصويري از مضمون عشق نزد آنان ارايه دهد و ميزان سازگاري و اعتبار برداشت هاي آنها را با آثار علمي و متون مقدس آشكار سازد. در پژوهش حاضر ديدگاه دانش آموزان در سه مقوله معنا و مفهوم، مصاديق و ويژگي هاي عشق به كمك روش توصيفي- پيمايشي و روش استنتاجي- تفسيري مورد بررسي قرار گرفت. جامعه آماري، كليه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصيلي 1386 و حجم نمونه 384 نفر است. يافته هاي تحقيق به طور خلاصه شامل اين موارد مي باشد: .1 معناي عشق براي دانش آموزان عبارتند از «احساس همدردي، علاقه و تمايل، كمال جويي، افسون و شيفتگي» .2 مصاديق عشق نزد آنان متعدد و متنوع است و شامل «عشق به خدا، عشق به ائمه اطهار، عشق به طبيعت، عشق به همسر» مي شود .3 همچنين از نظر دانش آموزان مهمترين ويژگي هاي عشق عبارتند از «ناگهاني بودن، طبيعي بودن، ارادي بودن، عامل تعالي شدن، يگانه بودن، زايشي و احساسي بودن» .4 دانش آموزان اطلاعات خود را در زمينه عشق از منابعي نظير دوستان، والدين، اجتماع و رسانه ها دريافت مي كنند. تحقيق حاضر نشان مي دهد برداشت دانش آموزان از عشق متناسب با رويكرد كل گراست كه تعليم و تربيت معنويت گرا يك رويكرد غالب محسوب مي شود ولي با رويكرد وحدت گرا كه به خصوص در آموزه هاي دين اسلام مطرح است تفاوت دارد. |
کد مقاله | 16890 |
تعداد بازدید | 819 |
|