عنوان | نقش تربيتي خانوادههاي سنتي و مدرن بر پيشرفت تحصيلي فرزندان |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی - دانشگاه شهید بهشتی - علمی پژوهشی پیاپی 8 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 129-118 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانواده سنتی فرزندان خانواده مدرن پیشرفت تحصیلی تربیت سنتی تربیت مدرن |
موضوع | تربيت در خانواده خانواده - سنت و مدرنيته |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر مقايسه تربيتي خانواده هاي سنتي و مدرن در پيشرفت تحصيلي فرزندان آن ها است. جامعه آماري دانشجويان دانشگاه ها و دانش-آموزان يك منطقه آموزش و پرورش شرق تهران بود كه تعداد آن ها 666 نفر بود. روش پژوهش از نوع همبستگي بوده و براي جمع آوري اطلاعات از يك پرسشنامه محقق ساخته با تعداد 41 پرسش استفاده شد. نتايج نشان داد كه سبك هاي تربيتي مي توانند پيشرفت تحصيلي را پيش بيني كنند. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه بين متغيرهاي سبك هاي تربيتي (سنتي، مدرن، تركيبي) و پيشرفت تحصيلي همبستگي معني داري وجود دارد. در عين حال، از بين اين سه متغير تنها بين سبك تربيتي مدرن و پيشرفت تحصيلي همبستگي معني دار به-دست آمد \r\n(P < 0/05). وظيفه فراگيران دانش در نظام تربيتي خانواده هاي سنتي كه مقاومت در برابر هرگونه تغييرات و حفظ رفتار گذشتگان و پيشينيان مي نمايند و به نوعي محدوديت براي فرزندان خود ايجاد نموده كه نتيجه آن فقط حفظ مطالب و ذخيره سازي الفاظ، اطلاعات و آموخته ها است. در حالي كه در نظام تربيتي خانواده هاي مدرن فراگيران دانش با به كارگيري سيستم هاي جديد آموزشي و دور از هرگونه محدوديت نسبت به موارد آموزشي و شركت در كلاس هاي فوق برنامه به فعاليت مي پردازند كه همراه با مديريت اطلاعات و اكتشاف مي-باشد. |
کد مقاله | 16885 |
تعداد بازدید | 702 |
|