• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه طرحواره‌هاي ناسازگار اوليه و حالات فراشناختي در دانش‌آموزان دختر و پسر
تعداد صفحات 12
نویسنده حمید کاظمی - سارا مطهری
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری - دانشگاه اصفهان سال 3 شماره 1 پیاپی 4
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 22-11
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  طرحواره‌های ناسازگار اولیه  حالات فراشناختی  
موضوع جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده در ديدگاه شناختي طرحواره هاي ناسازگار اوليه از بنيادي ترين مولفه هاي شناختي محسوب شده، حتي گاهي اوقات پيش از آنكه كودك زبان را بياموزد، شكل مي گيرد (طرحواره هاي پيش كلامي) و اغلب نفوذ خود را بر سيستم پردازش اطلاعات در زير آستانه هوشياري اعمال مي كند و حالتي خودآيند دارد. اين ارتباط به حدي است كه درمانگران معتقدند در زمان فعال شدن طرحواره هاي ناسازگار، فنون فراشناختي مي تواند با آنها مقابله كند و فرد ياد مي گيرد با بحث و استدلال شناختي با حالات هيجاني خود مقابله كرده، از تحريف اطلاعات محيط توسط طرحواره ها جلوگيري كند. مطالعه حاضر به دنبال بررسي ارتباط بين انواع طرحواره هاي ناسازگار اوليه و حالات فراشناختي است. هدف از انجام اين مطالعه، بررسي رابطه بين طرحواره هاي ناسازگار اوليه و حالات فراشناختي در دانش آموزان مقطع سوم راهنمايي و دبيرستان شهر اصفهان و مقايسه آن در دختران و پسران بود. در اين راستا، از جامعه آماري دانش آموزان مقطع سوم راهنمايي و اول و دوم دبيرستان شهر اصفهان، تعداد 100 دانش آموز (50 دختر و 50 پسر) با دامنه سني 14 تا 18 سال به روش تصادفي انتخاب شدند و پرسشنامه فراشناخت حالتي دانش آموزان (اونيل و عابدي، 1996) و پرسشنامه طرحواره هاي يانگ (فرم 205 ماده اي، 2007) راتكميل نمودند. تحليل يافته ها نشان داد كه نمره كل طرحواره هاي ناسازگار اوليه رابطه منفي و معناداري (0/05 > R = - 0/22 ، p ) با نمره كل مولفه هاي فراشناختي دانش آموزان دارد. تحليل رگرسيون چند متغيره به تفكيك خرده مقياس هاي طرحواره ها نشان داد كه از بين 16 طرحواره موجود، طرحواره هاي شكست (0/004 > R = - 0/40 ، p ) در دختران و بازداري هيجاني \r\n(0/002 > R = - 0/42 ، p ) در پسران، همبستگي معناداري با نمره كل فراشناخت دارد. بر اساس يافته هاي فوق به نظر مي رسد كه دانش آموزان دختر با فعال شدن طرحواره ي شكست كه منجر به باور فرد به شكست خورده بودن و گريز ناپذير بودن شكست در فرد منجر مي شود و نيز پسراني كه از فعال شدن طرحواره بازداري هيجاني كه به موجب آن فرد به بازداري افراطي از اعمال و احساسات به منظور اجتناب از طرد و احساس شرمندگي مي پردازد، رنج مي برند، با نقص بيشتر در فرايندهاي فراشناختي روبه رو خواهند بود.\r\n\r\nکليدواژگان: حالات فراشناختي، طرحواره هاي ناسازگار اوليه،

کد مقاله 16869
تعداد بازدید 901

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397