عنوان | بررسي ضرورت وجودي و چگونگي توجه به تربيت جنسي در برنامه درسي مقطع متوسطه از ديدگاه دبيران و دانشآموزان |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهای برنامه درسی - دانشگاه شیراز شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 202-169 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | محتوای درسی تربیت جنسی سلامت جنسی برنامه درسی مقطع متوسطه تجارب یادگیری فرصتهای یادگیری |
موضوع | تربيت جنسي / آموزش جنسي |
چکیده |
اين پژوهش، با هدف بررسي ضرورت وجودي و چگونگي توجه به تربيت جنسي در برنامه ي درسي مقطع متوسطه انجام گرفته است. با توجه به اين كه تربيت جنسي به دليل ابهامات نظري و مشكلات اجرايي، همواره به عنوان يك برنامه درسي مغفول مطرح است، اين پژوهش، ابتدا به استناد منابع نظري و پژوهشي مرتبط، اهميت و ضرورت وجودي تربيت جنسي را در برنامه ي درسي متوسطه مطرح كرده است. در مرحله ي بعدي، اين پژوهش، از طريق بررسي ميداني نظرات دبيران و دانش آموزان متوسطه، چگونگي توجه به اين حوزه را از نظر محتوا و تجارب و فرصت هاي يادگيري مشخص ساخته است. در اين راستا، تعداد 684 نفر از دانش آموزان متوسطه (359 پسر و 325 دختر) با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي و 295 نفر از دبيران به صورت تصادفي ساده گزينش شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات، يك پرسشنامه ي محقق ساخته بوده است. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد، كه در مجموع دبيران و دانش آموزان بر اهميت گنجاندن محتوا و تجارب يادگيري مرتبط با تربيت جنسي در دوره ي متوسطه تاكيد كرده اند. در عين حال، ميان ديدگاه هاي آنها در مورد اهميت برخي عناصر محتوا و تجارب يادگيري تربيت جنسي به لحاظ آماري، تفاوتي معنادار وجود دارد. ضمن آن كه بين ديدگاه دانش آموزان دختر و پسر در زمينه ي محتوا، تجارب و فرصت هاي يادگيري تربيت جنسي تفاوت معناداري وجود ندارد. |
کد مقاله | 16866 |
تعداد بازدید | 1027 |
|