عنوان
|
بررسی رابطه ميان آموزش عالی زنان در ايران و حضور آنان در عرصههای قانونگذاری |
تعداد صفحات
|
40 |
نویسنده
|
زهرا پیشگاهیفرد - مریم اسدیراد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی - موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی سال 9 شماره 3 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1382 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
198-159 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن آموزش عالی آموزش عالی زنان پستهای مدیریتی قانونگذاری اعضاء هیئت علمی زن زنان دانشآموخته ارکان قدرت مراکز قانونگذاری ملی مراکز قانونگذاری محلی سهم نامناسب زنان
|
موضوع
|
آمار زنان زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
در دهه اخير در ايران، زنان از مردان در آموزشعالي سبقت گرفتند. آنان يك قرن و نيم عقبماندگي از مردان را دراين بخش جبران كردند و سهم خود را نسبت به مردان افزايش دادند. بالارفتن نسبت حضور زنان به مردان در آموزشعالي كشور ريشه در فرآيندهاي دروني و بيروني تاثيرگذار در دهه اول تاسيس جمهوريت در ايران دارد. همچنين زياد بودن اين سهم براي زنان پيامدهاي مثبت در بخشهاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و سياسي براي آنان در آينده خواهد داشت. در اين مقاله، نويسنده با تجزيه و تحليل آماري و روند افزايش سهم زنان در آموزشعالي در دهه اخير و مقايسه آن با دهههاي قبل در ايران ميپردازد. همچنين با بررسي علل و عوامل اين جهش، پيامدهاي ناشي از افزايش حضور زنان در ابعاد مختلف اجتماعي، فرهنگي و سياسي كشور را تبيين ميكند و نتيجه ميگيرد كه، متناسب با افزايش زنان در آموزشعالي، نقش آفريني آنان در بخشهاي مديريتي جامعه اعم از مديريت اجرايي يا قانونگذاري در سطوح ملي و محلي افزايش نيافته است ولي شواهد نشان ميدهند كه تقاضا براي سهم خواهي در آينده به جابهجايي ميان زنان و مردان در ساختار قدرت منتهي خواهد شد.
|
لینک دریافت مقاله
|
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/924821
|