• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي شيوه‌هاي اسناد علی و راهبردهاي يادگيري در دانشجويان و رابطه آن‌ها با هوش، خلاقيت، جنسيت و رشته تحصيلي
تعداد صفحات 29
نویسنده داوود حسینی‌نسب
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی - موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی سال 9 شماره 1 پیاپی 27
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1382
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 71-43
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  خلاقیت  هوش  دانشجو  رشته تحصیلی  اسناد علی  راهبردهای یادگیری  
چکیده هدف پژوهش حاضر تعيين وضعيت اِسناد علي و راهبردهاي يادگيري در دانشجويان تبريز و نيز رابطه آنها با متغيرهاي هوش، خلاقيت، جنسيت و رشته تحصيلي بوده است. براي اين منظور، 500 دانشجوي دختر و پسر به صورت تصادفي منظم از بين كليه دانشجويان انتخاب و با استفاده از پرسشنامه خلاقيت، پرسشنامه CDS، پرسشنامه MSLQ و آزمون هوش ريون اطلاعات مورد نياز جمع آوري و تجزيه و تحليل گرديدند. شيوه‎هاي اسناد علي داراي سه بعد مركز كنترل، كنترل پذيري و ثبات پذيري، و راهبردهاي يادگيري نيز شامل راهبردهاي يادگيري سطح بالا، سطح پايين و راهبرد خود نظم دهي بوده اند. مطابق نتايج به دست آمده، هرچه افراد از لحاظ بهره هوشي و ميزان خلاقيت در سطح بالاتري قرار داشتند، داراي مركز كنترل دروني و كنترل پذيري بيشتري نيز بوده اند. همچنين اين افراد (افرادي با ميزان خلاقيت زياد)، در مقايسه با افرادي با سطح خلاقيت پايين، از راهبردهاي يادگيري سطح بالا بيشتر استفاده مي كردند. نتيجه ديگر آن است كه دانشجويان گروه هاي مختلف تحصيلي در استفاده از اسنادهاي علي به گونه متفاوتي عمل مي‏نمودند، به طوري كه دانشجويان گروه فني و مهندسي داراي اسناد علي دروني‏تر، ناپايدارتر و كنترل‏پذيرتري نسبت به ساير رشته هاي تحصيلي بوده اند؛ در صورتي كه در استفاده از انواع مختلف راهبردهاي يادگيري تفاوت معني‏داري نشان ندادند. مطابق نتايج به دست آمده، بين دانشجويان دختر و پسر در استفاده از شيوه هاي اسناد علي تفاوت معني داري وجود نداشته است؛ اما اين دو جنس در راهبردهاي خود نظم دهي به طور متفاوتي عمل كردند واين تفاوت به نفع گروه مردان گزارش شد.

کد مقاله 16864
تعداد بازدید 679

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397