عنوان | بررسي شيوههاي اسناد علی و راهبردهاي يادگيري در دانشجويان و رابطه آنها با هوش، خلاقيت، جنسيت و رشته تحصيلي |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی - موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی سال 9 شماره 1 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1382 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 71-43 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت خلاقیت هوش دانشجو رشته تحصیلی اسناد علی راهبردهای یادگیری |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر تعيين وضعيت اِسناد علي و راهبردهاي يادگيري در دانشجويان تبريز و نيز رابطه آنها با متغيرهاي هوش، خلاقيت، جنسيت و رشته تحصيلي بوده است. براي اين منظور، 500 دانشجوي دختر و پسر به صورت تصادفي منظم از بين كليه دانشجويان انتخاب و با استفاده از پرسشنامه خلاقيت، پرسشنامه CDS، پرسشنامه MSLQ و آزمون هوش ريون اطلاعات مورد نياز جمع آوري و تجزيه و تحليل گرديدند. شيوههاي اسناد علي داراي سه بعد مركز كنترل، كنترل پذيري و ثبات پذيري، و راهبردهاي يادگيري نيز شامل راهبردهاي يادگيري سطح بالا، سطح پايين و راهبرد خود نظم دهي بوده اند. مطابق نتايج به دست آمده، هرچه افراد از لحاظ بهره هوشي و ميزان خلاقيت در سطح بالاتري قرار داشتند، داراي مركز كنترل دروني و كنترل پذيري بيشتري نيز بوده اند. همچنين اين افراد (افرادي با ميزان خلاقيت زياد)، در مقايسه با افرادي با سطح خلاقيت پايين، از راهبردهاي يادگيري سطح بالا بيشتر استفاده مي كردند. نتيجه ديگر آن است كه دانشجويان گروه هاي مختلف تحصيلي در استفاده از اسنادهاي علي به گونه متفاوتي عمل مينمودند، به طوري كه دانشجويان گروه فني و مهندسي داراي اسناد علي درونيتر، ناپايدارتر و كنترلپذيرتري نسبت به ساير رشته هاي تحصيلي بوده اند؛ در صورتي كه در استفاده از انواع مختلف راهبردهاي يادگيري تفاوت معنيداري نشان ندادند. مطابق نتايج به دست آمده، بين دانشجويان دختر و پسر در استفاده از شيوه هاي اسناد علي تفاوت معني داري وجود نداشته است؛ اما اين دو جنس در راهبردهاي خود نظم دهي به طور متفاوتي عمل كردند واين تفاوت به نفع گروه مردان گزارش شد. |
کد مقاله | 16864 |
تعداد بازدید | 679 |
|