عنوان
|
مقايسه جهتگيري هدف پيشرفت و بازدههاي شناختي، عاطفي و اجتماعي دانشآموزان دختر و پسر مدارس راهنمايي نمونه و عادي |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
رحیم بدری گرگری - جواد حاتمی - روحالله اسماعیلی اقدم |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی (مصوب وزارت علوم) سال 4 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
57-41 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت اهداف پیشرفت تبحرگرا عملکردگرا عملکرد گریز دانشآموزان نمونه بازدههای شناختی بازدههای عاطفی بازدههای اجتماعی
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
این پژوهش، جهتگیری هدف پیشرفت و بازدههای شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر مدارس نمونه و عادی مقطع راهنمایی شهر مرند را مورد مطالعه قرار داد. 130 نفر از دانشآموزان نمونه (دختر 60 و پسر 70 نفر) و 130 نفر دانشآموز از مدارس عادی دولتی (60 دختر و 70 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان و کریج سی انتخاب شدند. پرسشنامههای هدف پیشرفت، پرسشنامه اهداف جامعهپسند دانشآموزان، مقیاس نگرش کلاسی، مقیاس پایداری در تکلیف و مقیاس چالشبرانگیز بودن تکلیف به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل آماری اطلاعات از (MANOVA) آزمونهای تعقیبی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که جهتگیری هدف تبحرگرایی دانشآموزان نمونه بالاتر از دانشآموزان عادی بوده است اما دانشآموزان مدارس عادی دولتی جهتگیری هدف پیشرفت عملکردگرایی بالاتری نسبت به دانشآموزان مدارس نمونه داشتند. یافتههای دیگر این پژوهش نشان داد، جهتگیری هدف پیشرفت عملکردگرایی و عملکردگریزی دانشآموزان دختر بالاتر از دانشآموزان پسر بوده است اما در تبحرگرایی با همدیگر تفاوت معناداری ندارند. بالاخره یافتههای این پژوهش نشان داد، دانشآموزان نمونه از لحاظ گرایش به انجام تکالیف چالشبرانگیز، رفتار اجتماعی دریافت کمک از دیگران و تمایل به رفتارهای جامعهپسند از دانشآموزان عادی بالاتر بودند.
|