عنوان | بررسي پايايي و روايي نسخه فارسي مقياس خانواده گرايي |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه اندازهگیری تربیتی - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 41-25 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روایی پایایی ساختار عاملی روایی و پایایی مقیاس خانوادهگرایی |
موضوع | روابط خانوادگي |
چکیده |
زمينه: خانواده گرايي يكي از مهمترين ارزش هاي وابسته به هر فرهنگي كه به الگويي از سازمان اجتماعي اشاره مي كند و به عنوان بخشي از يك نگاه سنتي جامعه است كه بر نگرش هاي وفاداري، اعتماد و همكاري در بين گروه خانواده تاكيد مي كند. \r\nهدف: اين پژوهش با هدف بررسي پايايي و روايي مقياس خانواده گرايي در دانشجويان دوره كارشناسي مراكز تربيت معلم اهواز انجام گرفت. \r\nروش: 332 دانشجو (156 مرد و 176 زن) از ميان مراكز تربيت معلم شهر اهواز با روش تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند و مقياس خانواده گرايي و 16 ماده خرده مقياس پيوستگي مقياس ارزيابي پيوستگي و انطباق پذيري خانواده\r\n (2- FACES) را تكميل نمودند. \r\nيافته ها: تحليل عاملي به روش تحليل مولفه هاي اصلي و چرخش متعامد (واريماكس) سه عامل (حمايت خانوادگي، افتخار و شرافت خانوادگي و مطيع خانواده بودن) را نشان داد. ضرايب آلفاي كرونباخ كل مقياس 0/73، براي عامل هاي سه گانه از 0/55 تا 0/85 و ضريب روايي همزمان آن با مقياس پيوستگي و انطباق پذيري خانواده 0/21 (0/001 > p) محاسبه شد. به علاوه، تحليل عاملي تاييدي مدل سه عاملي را با يك شاخص اصلاح مورد تاييد قرار داد. \r\nبحث و نتيجه گيري: در نهايت، مقياس خانواده گرايي را مي توان به عنوان يك ابزار روا و پايا در اندازه گرايي ابعاد خانواده گرايي در جامعه ي دانشجويي استفاده كرد. |
کد مقاله | 16858 |
تعداد بازدید | 783 |
|