• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ساخت و استانداردسازي پرسشنامه هويت جنسيتي نوجوانان 15 تا 18 سال شهر تهران
تعداد صفحات 24
نویسنده ندا بداقی - نورعلی فرخی - حسن اسدزاده دهرائی
مشخصات نشریه فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 3 پیاپی 8
تاریخ انتشار تابستان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 108-85
زبان فارسی
کلید واژه هویت جنسیتی  نوجوانان تهرانی  پرسشنامه  استانداردسازی  
موضوع هويت جنسی / هویت زنانه    
چکیده پيشينه: براي آگاهي از هويت جنسيتي نوجوانان بايد ابزار سنجشي تدوين شود تا بتوان به اطلاعات دقيقتر در اين حوزه دست يافت؛ ابزاري كه بر مبناي نظريهاي منسجم بنا شده، ويژگيهاي روان سنجي آن مورد تائيد قرار گرفته و استاندارد شده باشد. در بررسي هويت جنسيتي نوجوانان به جاي تشخيصي كه طي ساعتها از طريق مصاحبه و مشاوره صورت ميگيرد، با ساخت و رواسازي يك پرسشنامه هويت جنسيتي ميتوان در زمان بسيار اندك فرد يا گروهي از افراد را از نظر وضعيت هويت جنسيتي شناسايي كرد.\r\nهدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و استانداردسازي پرسشنامه هويت جنسيتي نوجوانان انجام شد. \r\nروش: جامعه آماري پژوهش عبارت بود از كليهي دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران كه در سال تحصيلي 90- 1389 مشغول به تحصيل بودند. نمونه ي آماري شامل 580 نفر از دانشآموزان (454 دختر و 126 پسر) بود كه با روش نمونه گيري چندمرحله اي انتخاب شدند. \r\nنتايج: پرسشنامه هويت جنسيتي نوجوانان داراي 91 سوال و چهار مقياس هويت موفق، هويت زودرس، هويت ديررس و هويت آشفته بود. روايي سازهي پرسشنامه با استفاده از مدل تحليل عاملي با روش تحليل مولفه هاي اصلي و چرخش واريماكس بررسي شد و سرانجام 4 عامل از آن استخراج گرديد. براي بررسي روايي ملاكي پرسشنامه نيز از دو آزمون پرسشنامه سنجش حالات هويت (بنيون و آدامز) و پرسشنامه نقش جنسيت بم استفاده شد. ضريب اعتبار پرسشنامه با استفاده از روش آلفاي كرونباخ براي كل سوالات و مقياسهاي آن محاسبه شد كه مقدار آن از 0/73 تا 0/82 متغير بود. هنجارهاي پرسشنامه پس از مقايسه نمره هاي دانشآموزان دختر و پسر براي هر كدام از مقياسهاي چهارگانه بر حسب رتبه درصدي و نمرههاي تراز شده Z وT محاسبه و تدوين شد.

کد مقاله 16855
تعداد بازدید 1172

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397