عنوان
|
نقش جنسيت، رشته تحصيلی و مديريت زمان در پيش بينی خلاقيت كلامی دانشجويان دانشگاه بوعلیسينا |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
ابوالقاسم یعقوبی - حسین محققی - مریم متقیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی (مصوب وزارت علوم) شماره 1 پیاپی 9 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
54-39 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت خلاقیت مدیریت زمان رشته تحصیلی خلاقیت کلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا برنامهریزی کوتاه مدت
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
زمینه: خلاقیت یکی از عرصههای اصلی دانش بشری است و بخشی از فعالیتهای دانشجویان در دانشگاه باید در این راستا باشد.\r\nهدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه خلاقیت و مدیریت زمان براساس متغیر تعدیل کننده جنس و رشته تحصیلی انجام شده است.\r\nروش: روش پژوهش حاضر، از نوع همبستگی میباشدکه در آن به دنبال پیشبینی تغییرات متغیر ملاک خلاقیت براساس متغیرهای پیشبین هستیم. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا در سال 1391 بوده است که از میان آنها 375 نفر به عنوان گروه نمونه به شیوه طبقهای نسبی انتخاب شده و بهوسیله دو پرسشنامه مدیریت زمان بریتون و تیسر و بخش کلامی آزمون خلاقیت تورنس، آزموده شدهاند. \r\nیافتهها: بیانگر این است که بین خلاقیت و مدیریت زمان در دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بهگونهای که هر چه برنامهریزی کوتاهمدت در دانشجویان بیشتر باشد خلاقیت فردی آنها نیز بیشتر است. همچنین، میتوان بیان کرد برنامهریزی کوتاهمدت در دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر رابطه قویتری با خلاقیت فردی دارد. افزون بر این، بین نگرش به زمان و خلاقیت هم رابطه مثبت معنیدار وجود دارد و نمره خلاقیت کلامی دختران بالاتر از پسران است. \r\nنتیجهگیری: براساس یافتههای تحقیق، متغیرهای ساختاری چون جنسیت، رشته تحصیلی و مدیریت زمان دارای سهم مثبت و معنیدار در پیشبینی خلاقیت کلامی دانشجویان میباشند.
|