عنوان
|
اثربخشی آموزش شناختی رفتاری به مادران بر كاهش اختلال كاستی توجه/ بيش فعالی كودكان آنها و افزايش شادكامی والدين |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
رؤیا رسولی - مرتضی امیدیان - فهیمه سامعی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 3 شماره 3 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
489-469 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
والدین شادکامی مادران اختلال بیش فعالی کم توجهی رویکرد شناختی رفتاری
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مادري/ نامادري خانواده درماني
|
چکیده
|
هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی ـ رفتاری بر کاهش اختلال کاستی توجه / بیشفعالی کودکان آنها و افزایش شادکامی مادر و پیرو آن شادکامی پدر.\r\nروش: طرح پژوهش نیمهتجربی با پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه شامل 45 کودک مراجعه کننده به کلینیک امام حسین استان یزد که دارای نشانگان ADHD بودند. نمونهها به صورت داوطلبانه و با جایگزینی تصادفی ( هر گروه 15 نفر) در سه گروه، 1. آزمایشی (دارو درمانی کودک) 2. آزمایشی (دارو درمانی کودک به همراه آموزش به مادر)، و 3. (کنترل) قرار گرفتند. گروه آزمایشی اوّل علاوه بر دارو درمانی کودکان، طی 9 جلسه به مادران آموزش ارایه شد و گروه آزمایشی دوّم، فرزندانشان فقط تحت نظر روانپزشک دارو دریافت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند و در لیست انتظار کلنیک قرار گرفت. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه کانرژ فرم والدین، پرسشنامه شادکامی آکسفورد بزرگسالان بود. نمره پرسشنامه کانرز و شادکامی آکسفورد به عنوان پیش آزمون و پس آزمون مورد بررسی قرار گرفت.\r\nیافتهها: نتایج با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس یک راهه و دو راهه تحلیل شد. یافتهها نشان داد دارو درمانی و آموزش به مادران هر دو موثر است و منجر به کاهش علائم شده است (P < 0/01). اما تفاوت بین دارو درمانی و آموزش به مادران نیز معنادار است (P < 0/05) و این نشان میدهد آموزش به مادران به همراه دارو درمانی در کاهش علایم موفقتر است. به علاوه تاثیر آموزش به مادران در افزایش شادکامی آنها معنادار است (P < 0/01) همچنین یافتهها حاکی از آن است افزایش شادکامی مادران میتواند شادکامی پدران را که در جلسات آموزشی حضور نداشتند به دنبال داشته باشد(P < 0/05). \r\nنتیجهگیری: در نهایت نتیجهگیری میشود گرچه دارو درمانی برای کاهش علائم و افزایش شادکامی مادران مؤثر است اما با اضافه کردن متغیر آموزش به مادر این اثربخشی افزایش مییابد. همچنین نتیجهگیری میشود متغیر شادکامی انتقالی است و به پدر که در جلسات حضور نداشته است نیز منتقل میشود.
|