عنوان
|
اثر بخشی آموزش مهارت همدلی به شيوه گروهی بر افزايش صميميت زوجين |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
ژاله رفاهی - نازفر مقتدری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 3 شماره 1 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
55-44 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زوجین همدلی صمیمیت زوجین گروهی صمیمیت
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي روابط زوجين خانواده درماني
|
چکیده
|
هدف: ازدواج بهعنوان مهمترین و عالیترین رسم اجتماعی، رابطهی انسانی، پیچیده، ظریف و پویا است که از ویژگیهای خاصی برخوردار است. هدف از این پژوهش تبیین اثربخشی آموزش مهارت همدلی به شیوه گروهی بر افزایش صمیمیت زوجین بود.\r\nروش: این پژوهش از نوع آزمایشی به شیوهی پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، کلیه زوجینی بودند که به دلیل مشکلات مربوط به صمیمیت و نیاز به بهبود روابط صمیمانه به مرکز مشاوره رشد در شهر شیراز در سال 1390 مراجعه کرده بودند. نمونه این پژوهش 20 زوج از زوجینی بودند که بطور هدفمند پس از کسب پایینترین نمره در آزمون صمیمیت انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (10 زوج) و گروه کنترل (10 زوج) جایگزین شدند. سپس بعد از مداخله آموزشی بر روی گروه آزمایش، پرسشنامه مجدداً اجرا گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری کوواریانس آنالیز شدند.\r\nیافتهها: دادههای به دست آمده برای بررسی میزان تأثیر آموزش مهارت همدلی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میزان صمیمیت زوجین به سطح معنادار رسیده است. اندازه اثر آموزش 50 درصد بوده است. \r\nنتیجهگیری: براساس نتایج این مطالعه میتوان عنوان کرد که آموزش مهارت همدلی به شیوه گروهی بر افزایش صمیمیت زوجین تأثیرگذار است.
|