عنوان
|
اثربخشي آموزش تحليل رفتار متقابل بر افزايش عملكرد زوجهاي ناسازگار |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
منصور سودانی - مهناز مهرابی زاده هنرمند - زیبا سلطانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 2 شماره 3 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
287-268 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عملکرد خانواده زوجهای ناسازگار تحلیل ارتباط متقابل
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط زوجين خانواده درماني
|
چکیده
|
هدف : هدف از انجام اين پژوهش بررسي اثر بخشي آموزش تحليل رفتار متقابل به شيوه ي گروهي بر افزايش عملكرد زوجهاي ناسازگار مراجعه كننده به مركز بهزيستي شهرستان بروجن بود. \r\nروش : طرح اين پژوهش از نوع تجربي با پيش آزمون- پس آزمون و گروه كنترل بود. جامعه ي آماري اين تحقيق شامل كليه ي زوج هاي ناسازگار مراجعه كننده به اداره ي بهزيستي بروجن ميباشد. نمونه آماري شامل 20 زوج بود كه از بين تعداد 31 زوج، از زوج هاي ناسازگار كه به فراخوان محقق براي بهبود عملكرد خانواده پاسخ مثبت دادند، به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند. آزمودنيها به طور تصادفي به دو گروه مساوي (10زوج گروه آزمايش و 10 زوج گروه كنترل) تقسيم شدند. ابزار اندازه گيري پرسشنامه ي عملكرد خانواده بود. ابتدا افراد هر دو گروه مورد پيش آزمون قرارگرفتند و سپس آزمودنيهاي گروه آزمايش در 8 جلسه آموزش تحليل رفتار متقابل شركت كردند. پس از پايان مداخله بر روي گروه آزمايش، آزمودنيهاي هر دو گروه به ابزار سنجش خانواده پاسخ دادند. يافته هاي تحقيق با استفاده از روشهاي آماري كوواريانس تك متغيري و چندمتغيري تجزيه و تحليل شدند. \r\nيافته ها : يافته هاي به دست آمده نشان داد كه بين زوجهاي گروه آزمايش و گروه كنترل از لحاظ عملكرد كلي خانواده و حيطه هاي آن (حل مشكل، ارتباط ، نقش ها، همراهي عاطفي، آميزش عاطفي، كنترل رفتار و كارايي) تفاوت معني داري وجود دارد. \r\nنتيجه گيري : با توجه به نتايج پژوهش حاضر ميتوان نتيجه گرفت كه آموزش تحليل رفتار متقابل باعث افزايش عملكرد كلي خانواده و حيطه هاي آن در زوجهاي گروه آزمايش در مقايسه با زوجهاي گروه كنترل شد. تعميم اين آموزش به ديگر جنبه هاي زندگي ميتواند از مشكلاتي كه ممكن است براي زوجين به وجود آيد، پيشگيري كند.
|