عنوان
|
اثربخشي آموزش معنا محور بر عملكرد خانواده زنان متأهل |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
نرگس نصراصفهانی - احمد اعتمادی - عبدالله شفیع آبادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 2 شماره 2 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
221-209 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان متأهل عملکرد خانواده آموزش معنامحور
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط خانوادگي خانواده درماني
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي آموزش معنامحور بر عملكرد خانواده زنان متاهل انجام گرفت.\r\nروش: روش اين پژوهش نيمه تجربي از نوع پيش آزمون-پس آزمون با گروه كنترل بود. نمونه پژوهش 24 نفر از زناني بودند كه در سال 1390 به يكي از خانه هاي سلامت منطقه 7 شهرداري تهران به نام «خانه مديران» مراجعه كرده بودندكه به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. متغير وابسته در اين پژوهش عملكرد كلي خانواده بود كه با پرسشنامه سنجش خانواده ارزيابي گرديد. متغير مستقل نيز آموزش معنامحور بود كه طي 10 جلسه به گروه آزمايش آموزش داده شد. به منظور بررسي فرضيه هاي پژوهش نيز از روش تحليل كوواريانس استفاده شد. \r\nيافته ها: پس از تعديل نمره هاي پيش آزمون، اختلاف معني داري بين آزمودني هاي \r\n(160/803) = ( F (1،21) = 114/198 ، (F (1،21 ، دوگروه وجود داشت. نمرات ميانگين تعديل شده نشان داد كه عملكرد كلي خانواده گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه پس از اجراي متغير مستقل كاهش يافته است. \r\nنتيجه گيري: نتايج بدست آمده حاكي از آن است كه معنا و تعامل خانواده ارتباط نزديك و متقابل با هم دارند و داشتن معناي مشترك در زندگي زناشويي مي تواند به عنوان روشي براي بهبود عملكرد خانواده زنان به كار رود.
|