عنوان
|
ارزيابي اثربخشي مداخلات آموزشي رواني گروهي بر عملكرد خانواده بيماران مبتلا به اختلالات خلقي |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
امیرحسین مجرد کاهانی - بهرامعلی قنبری هاشم آبادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 1 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
412-399 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عملکرد خانواده اختلالات خلقی مداخلات آموزشی روانی گروهی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش خانواده درماني
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي مداخلات آموزشي رواني گروهي بر عملكرد خانواده بيماران مبتلا به اختلالات خلقي انجام شد. \r\nروش: اين پژوهش يك طرح نيمه آزمايشي با گروه كنترل و گمارش تصادفي بود. در اين پژوهش، شش نفر بعنوان گروه آزمايشي و نه نفر بعنوان گروه كنترل شركت داشتند. كليه شركت كنندگان كه اعضاي خانواده بيماران مبتلا به اختلالات خلقي را تشكيل مي دادند ابزار سنجش عملكرد خانواده (FAD) را تكميل نمودند. گروه آزمايش به مدت دوازده جلسه در جلسات مداخلات آموزشي رواني گروهي شركت داشتند، ولي گروه كنترل در اين مدت هيچگونه مداخله اي دريافت نكردند. همچنين به منظور تحليل داده ها از آزمون تحليل كوواريانس استفاده شد. \r\nيافته ها: نتايج تحليل داده هاي پژوهش حاضر نشان دهنده بهبود معناداري در ميانگين نمره عملكرد خانواده گروه آزمايشي بود.\r\nنتيجه گيري: نتايج حاصل از پژوهش نشان مي دهد كه مداخلات آموزشي رواني گروهي مي تواند كارايي خانواده را بهبود بخشد.
|