عنوان
|
بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيت با تعارض كار- خانواده در معلمان منطقه 5 تهران |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
آناهیتا خدابخشی کولایی - غلامرضا شیخی - منوچهر ازخوش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی - دانشگاه شهید بهشتی - علمی پژوهشی پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
130-116 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تعارض کار خانواده پنج عامل شخصیت معلمان منطقه 5 تهران
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسي ارتباط بين ويژگي هاي شخصيت و تعارض كار– خانواده معلمان است. روش پژوهش همبستگي و حجم نمونه شامل 100 معلم بود، كه پرسش نامه هاي شخصيتي نئو و تعارض كار– خانواده را تكميل نمودند. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخص ها و روش هاي آماري شامل ميانگين، انحراف معيار، t-test، ضريب همبستگي و رگرسيون چندمتغيري گام به گام استفاده شد. نتايج نشان داد بين ابعاد شخصيتي برون گرايي، خوشايندي، وظيفه شناسي و گشودگي، با تعارض كار– خانواده رابطه منفي و معني دار مشاهده شد. از طرفي، بين روان رنجور خويي و تعارض كار– خانواده، رابطه مثبت و معني دار وجود دارد. نتايج آزمون t، تفاوت معني داري را در ميزان ويژگي هاي شخصيت و تعارض كار– خانواده معلمان زن و مرد نشان نداد. نتايج حاصل از اجراي مدل رگرسيوني نشان داد كه دو بعد روان رنجورخويي و خوشايندي حدود 0/076 از واريانس تعارض كار– خانواده و هم-چنين بعد روان رنجور خويي 0/048 از واريانس تعارض كار با خانواده و دو بعد روان رنجور خويي و گشودگي 0/092 از واريانس تعارض خانواده به كار، را توانستند تبيين كنند. يافته هاي پژوهش نشان داد بين ابعاد شخصيتي و تعارض كار– خانواده رابطه وجود دارد. هم چنين، نتايج پژوهش نشان داد رابطه معناداري بين ويژگي-هاي شخصيت و تعارض كار– خانواده در معلمان زن و مرد وجود ندارد.
|