• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مديريت نقش‌های كار - خانواده مبتنی بر رويكرد بوم شناختی بر افزايش خودكارآمدی معلمان زن
تعداد صفحات 20
نویسنده فاطمه عابدینی - خدیجه آرین
مشخصات نشریه فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی - دانشگاه شهید بهشتی - علمی پژوهشی پیاپی 5
تاریخ انتشار زمستان - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 70-51
زبان فارسی
کلید واژه اشتغال زنان  رویکرد بوم‌شناختی  معلمان زن  خودکارآمدی  مدیریت نقش‌های کار - خانواده  مشاوره شغلی  
موضوع اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال     زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش    
چکیده تضاد بین نقش‌های کار و خانواده عامل مهمی در زندگی زنان شاغل است. در رویکرد بوم‌شناختی رشد فرد نه محصول خود او نه در اثر شرایط محیطی او حاصل می‌شود. بلکه افراد و محیط با یکدیگر تعامل همیشگی و پویا دارند. و رفتار افراد نتیجه عوامل چند‌گانه در سطح فردی، میان فردی و در سطحی وسیع‌تر اجتماعی فرهنگی است. این پژوهش به منظور بررسی اثر‌بخشی آموزش مدیریت نقش‌های کار ـ خانواده مبتنی بر رویکرد بوم‌شناختی بر افزایش خود‌کار آمدی معلمان زن انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش معلمان زن شاغل در آموزش و پروش منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388 بودند. نمونه تحقیق از میان داوطلبان شرکت در این برنامه آموزشی که به فراخوان پژوهش سرا پاسخ مثبت داده بودند انتخاب شدند. از میان 38 معلم شاغل داوطلب شرکت در جلسات، 24 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر یک از گروه‌ها 12 نفر بودند. برخلاف گروه گواه که آموزشی را دریافت نکردند، گروه آزمایش راهبرد‌ها و مهارت‌های مدیریت نقش‌های کار ـ خانواده را طی 12 جلسه براساس رویکرد بوم‌شناختی آموزش دیدند. از هر یک از اعضای دو گروه پیش‌آزمون و پس آزمون خودکارآمدی شرر و همکاران به عمل آمد. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس حاکی از آن بود که آموزش مدیریت نقش‌های کار ـ خانواده مبتنی بر رویکرد بوم شناختی بر افزایش خودکار آمدی معلمان زن مؤثر بود.

کد مقاله 16778
تعداد بازدید 765

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397