عنوان
|
رابطه بين شيوههاي فرزندپروري با نظريه ذهن در دانشآموزان پايه چهارم و پنجم ابتدايي شهر اصفهان 90-91 |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
زهرا اسلامی چهرازی - مریم قربانی - اصغر آقایی جوشقانی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه شناخت اجتماعی - دانشگاه پیام نور - علمی پژوهشی سال 2 شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
43-34 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه نظریه ذهن سبک فرزندپروری
|
موضوع
|
تربيت در خانواده مادري/ نامادري خانواده و اجتماع روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعيين ارتباط بين شيوههاي فرزندپروري با نظريه ذهن در دانش آموزان پايه چهارم و پنجم ابتدايي بود. \r\nروش: روش پژوهش از نوع توصيفي همبستگي و جامعه آماري مشتمل بر كليه دانش آموزان پايه چهارم و پنجم ابتدايي و مادرانشان در سال تحصيلي 91-1390 در شهر اصفهان بود. از بين اين جامعه تعداد 361 دانش آموز (177 پسر و 184 دختر) به همراه مادران شان به عنوان نمونه آماري با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي خوشهاي چند مرحلهاي از ميان مدارس دخترانه و پسرانه نواحي ششگانه آموزش و پرورش انتخاب شد. پرسشنامه فرزندپروري (بامريند، 1972) و آزمون پيشرفته نظريه ذهن (هپي،1994) به عنوان ابزار تحقيق انتخاب شدند. دادههاي حاصل با استفاده از روشهاي آماري ضريب همبستگي و تحليل رگرسيون گام به گام مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.\r\nيافته ها: نتايج نشان داد كه بين شيوه فرزندپروري مستبدانه و نظريه ذهن همبستگي منفي معنادار و بين شيوه فرزندپروري مقتدرانه و نظريه ذهن ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. همچنين سبك فرزندپروري مستبدانه و سبك فرزندپروري مقتدرانه ميتوانند نظريه ذهن را در سطح (0/01 ≥ P) پيش بيني كنند. البته، ارتباط معناداري بين سبك سهل گيرانه والدين و هيچ كدام از متغيرهاي نظريه ذهن مشاهده نشد.\r\nنتيجه گيري: برحسب يافتههاي حاصل از پژوهش ميتوان گفت؛ شيوه فرزندپروري مقتدرانه به علت توجه و پاسخ گويي مناسب والدين نقش چشم گيري در رشد شناختي و جامعه پذيري افراد دارد.
|