عنوان | مقايسه باورهاي معرفت شناسي دانشجويان بر اساس جنسيت، رشته و مقطع تحصيلي |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه شناخت اجتماعی - دانشگاه پیام نور - علمی پژوهشی سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 65-59 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت شناخت اجتماعی باورهای معرفتشناختی رشته تحصیلی مقطع تحصیلی |
موضوع | جنسيت و علم / جنسيت و دانش جنسيت و معرفت |
چکیده |
هدف: اين پژوهش با هدف مقايسه باورهاي معرفت شناسي دانشجويان بر اساس جنسيت، رشته و مقطع تحصيلي انجام شد. \r\nروش: جامعه آماري شامل كليه دانشجويان منطقه 10 دانشگاه آزاد اسلامي بود، كه با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحلهاي انتخاب شداند. در اين پژوهش از پرسشنامه باورهاي معرفت شناسي شومر استفاده شده است. \r\nيافته ها: يافته ها نشان داد كه دانشجويان رشته هاي مختلف، در باورهاي معرفتشناختي ساده بودن دانش 1 (به دنبال يك پاسخ بودن) و ثبات دانش با يكديگر تفاوت معني دار دارند اما در ساير ابعاد تفاوت ندارند. مقايسه باورهاي معرفت شناسي دانشجويان بر اساس مقطع تحصيلي نيز نشان داد كه به غير از ساده بودن دانش و وقوف بر همه چيز، ساير ابعاد در مقاطع مختلف تحصيلي تفاوت معني دار دارند. مقايسه باورهاي معرفت شناسي در دو جنس نشان داد كه دختران به ثبات دانش باور بيشتري نسبت به پسران دارند. اما در ابعاد ديگر تفاوتي بين آنها ديده نشد. \r\nنتيجه گيري: بنابراين ميتوان باورهاي معرفت شناختي را يكي از فرايندهاي شناخت اجتماعي دانست. |
کد مقاله | 16768 |
تعداد بازدید | 875 |
|