عنوان
|
بررسي نقش واسطهاي تنظيم شناختي هيجان در رابطه ميان والدگري و سازگاري تحصيلي در دانشجويان |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
فاطمه سامانی - مسعود حسینچاری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 3 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
98-83 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سازگاری تحصیلی تنظیم شناختی هیجان والدگری
|
موضوع
|
مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
هدف از اين مطالعه تبيين نقش واسطه گري تنظيم شناختي هيجان در رابطه ي بين والدگري و سازگاري تحصيلي در دانشجويان بود. بدين منظور يك گروه 400 نفري از دانشجويان دانشگاه شيراز (شامل 233 دختر و 167 پسر) به شيوه ي خوشه اي تصادفي انتخاب شدند. براي گردآوري داده ها از سه مقياس پرسشنامه ي تنظيم شناختي هيجان، پرسشنامه ي سبك والدگري آلاباما و پرسشنامه ي سازگاري تحصيلي دانشجويان استفاده گرديد. به منظور تحليل دادهها، از روش آماري رگرسيون چندگانه، با بكارگيري روش مراحل بارون و كني (1986) استفاده شد. نتايج اين تحليل حاكي از تاييد نقش واسطه گري تنظيم شناختي هيجان بود. نتايج اين مطالعه نشان داد كه والدگري كارآمد موجب افزايش استفاده از استراتژي هاي مثبت تنظيم شناختي هيجان جهت سازگاري تحصيلي در دانشجويان ميشود و استراتژي هاي مثبت تنظيم شناختي هيجان در بين سبك هاي والدگري و سازگاري تحصيلي نقش واسطه اي ايفا ميكنند.
|