ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي نقش واسطه‌اي تنظيم شناختي هيجان در رابطه ميان والدگري و سازگاري تحصيلي در دانشجويان
تعداد صفحات 16
نویسنده فاطمه سامانی - مسعود حسین‌چاری
مشخصات نشریه فصلنامه روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 3 پیاپی 11
تاریخ انتشار بهار - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 98-83
زبان فارسی
کلید واژه سازگاری تحصیلی  تنظیم شناختی هیجان  والدگری  
موضوع مادري/ نامادري     روابط خانوادگي     پدري    
چکیده هدف از اين مطالعه تبيين نقش واسطه­ گري تنظيم شناختي هيجان در رابطه ­ي بين والدگري و سازگاري تحصيلي در دانشجويان بود. بدين منظور يك گروه 400 نفري از دانشجويان دانشگاه شيراز (شامل 233 دختر و 167 پسر) به شيوه ­ي خوشه ­اي تصادفي انتخاب شدند. براي گردآوري داده­ ها از سه مقياس پرسشنامه­ ي تنظيم شناختي هيجان، پرسشنامه­ ي سبك والدگري آلاباما و پرسشنامه ­ي سازگاري تحصيلي دانشجويان استفاده گرديد. به ­منظور تحليل داده­ها، از روش آماري رگرسيون چندگانه، با بكارگيري روش مراحل بارون و كني (1986) استفاده شد. نتايج اين تحليل حاكي از تاييد نقش واسطه­ گري تنظيم شناختي هيجان بود. نتايج اين مطالعه نشان داد كه والدگري كارآمد موجب افزايش استفاده از استراتژي­ هاي مثبت تنظيم شناختي هيجان جهت سازگاري تحصيلي در دانشجويان مي­شود و استراتژي ­هاي مثبت تنظيم شناختي هيجان در بين سبك ­هاي والدگري و سازگاري تحصيلي نقش واسطه ­اي ايفا مي­كنند.

کد مقاله 16763
تعداد بازدید 766

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397