عنوان
|
ارتقاء تعامل والدين و فرزندان با استفاده از آموزش روشهاي نوين فرزندپروري |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
محسن شکوهی یکتا - سعید اکبری زردخانه - اکرم پرند - فاطمه پوران |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 2 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
14-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حل مسئله سبکهای تربیتی والدین رابطه والد فرزند آموزش والدین سبک فرزندپروری
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش تربيت در خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
خانواده اولين و مهمترين نظام ارتباطي براي كودكان به شمار مي رود و استفاده از شيوه هاي مناسب حل مسئله در اين محيط ميتواند تاثير قابل توجهي بر رشد رواني و اجتماعي كودكان داشته باشد. اين پژوهش، با هدف بررسي اثربخشي آموزش حل مسئله به والدين بر شيوه هاي تربيتي و تعاملي آنها با فرزندانشان انجام شده است. روش پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون تك گروهي است. گروه نمونه شامل 28 نفر از مادران دانش آموزان پيش دبستاني و دبستاني مدارس غيرانتفاعي شهر تهران بوده است كه با روش نمونه گيري در دسترس، انتخاب شده بودند. مادران در كارگاه هاي آموزش تربيت فرزندان با روش حل مسئله شركت كردند كه هفته اي يك بار در 9 جلسه 2 ساعته برگزار شدند. قبل از شروع و بعد از اتمام هر كارگاه، والدين پرسشنامه روش هاي تربيتي والدين و سياهه رابطه والد- كودك را تكميل كردند. يافته هاي حاصل از تحليل اندازه گيري هاي مكرر نشان داد شركت در كارگاه آموزش روش تربيتي مبتني بر حل مسئله به افزايش ميانگين روش تعامل بر اساس حل مساله و كاهش ميانگين روش تنبيه و توبيخ در پرسشنامه روشهاي تربيتي والدين منجر شده است. داده هاي حاصل از سياهه رابطه والد- كودك نيز نشانگر افزايش ميانگين ايجاد محدوديت ميباشد. آموزش مهارت حل مسئله به والدين ميتواند باعث افزايش به كارگيري سبك تربيتي مبتني بر حل مسئله و كنترل كودكان به وسيله والدين از راه ايجاد قانونمندي در خانواده شود.
|