عنوان
|
قلدري در مدارس راهنمايي دخترانه: نقش شيوههاي فرزندپروري و ادراك از محيط عاطفي خانواده |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
منصور بیرامی - پروانه علائی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
56-38 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران مقطع راهنمایی محیط خانواده قلدری در مدرسه مدارس راهنمایی دخترانه محیط عاطفی خانواده سبک فرزندپروری
|
موضوع
|
تربيت در خانواده مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
قلدری نوعی خشونت سطح پایین در مدرسه است که اخیرا مورد توجه روان شناسان مدرسه قرار گرفته است. هدف این پژوهش توصیفی، تعیین رابطه قلدری و انواع آن با ادراک نوجوانان دختر از محیط عاطفی خانوادگی، شيوه هاي فرزندپروري و نيز شيوه هاي فرزندپروي والدين آنان در مدارس راهنمایی دولتی شهر تبریز (91-1390) بود. 387 دانش آموز و 147 نفر از مادران آنان با شيوه ي نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله ي و تصادفي ساده انتخاب شده و به پرسش نامه هاي فرزندپروري شيفر، بامريند و مقياس قلدري پاسخ دادند. مبتني بر نتايج، قلدري و اشكال سنتي و سايبري آن با شيوه ي فرزندپروري مستبدانه ي مادر و شيوه ي فرزندپروري ادراك شده ي مستبدانه و كناره گير، رابطه ي مثبت داشت، اين رابطه با شيوه ي ادراك شده ي مقتدارنه منفي بود. همچنين، محيط عاطفي خانواده با قلدري و انواع آن رابطه داشته و بعد محبت نسبت به بعد كنترل متغير پيش بين قوي تري بود؛ سردي محيط خانوادگي به تنهايي 9% تغييرات قلدري را پيش بيني كرد.
|