عنوان
|
رابطه رفتار مطلوب انضباطي با عملكرد خانواده، منبع كنترل و عزت نفس دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
غلامعلی یوسلیانی - مجتبی حبیبی عسگرآباد - اسماعیل سلیمانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
134-114 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
منبع کنترل عملکرد خانواده رفتار مطلوب انضباطی عزت نفس دانشآموزان
|
موضوع
|
خانواده و اجتماع روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسي سهم متغيرهاي عملكرد خانواده (حل مشكل، ارتباط، ايفاي نقش، پاسخ دهي عاطفي، آميزش عاطفي، كنترل رفتار و عملكرد كلي)، منبع كنترل و عزت نفس در پيش بيني رفتار مطلوب انضباطي دانش آموزان دبيرستاني بوده است. به همين منظور،380 دانش آموز دبيرستاني و معاونين مدارس آنها با روش نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. براي تجزيه و تحليل آماري از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده شده است. نتايج به دست آمده بيانگر همبستگي مثبت و معنادار بين عملكرد خانواده در همه ابعاد(حل مشكل، ارتباط، ايفاي نقش، پاسخ دهي عاطفي، آميزش عاطفي، كنترل رفتار و عملكرد كلي) با رفتار مطلوب انضباطي دانش آموزان؛ منبع كنترل دروني دانش آموزان با رفتار مطلوب انضباطي و بين عزت نفس دانش آموزان با رفتار مطلوب انضباطي آنان بود. نتايج رگرسيون نشان داد كه از بين متغيرهاي پيش بين، متغيرهاي آميزش عاطفي، عزت نفس و كنترل رفتار توانسته اند رفتار مطلوب انضباطي دانش آموزان را پيش بيني كنند.
|