عنوان
|
بررسي فرايندهاي خانواده به عنوان پيش بينهاي مشكلات رفتاري در دانشآموزان پايه دوم دبيرستانهاي شهر ياسوج |
تعداد صفحات
|
27 |
نویسنده
|
یدالله زرگر - راضیه محمدی بهرام آبادی - سودابه بساک نژاد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
103-77 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرآیند خانواده اختلالات رفتاری انسجام و احترام متقابل خانواده مهارت ارتباطی خانواده مهارت مقابله خانواده دانشآموزان دوم دبیرستان دبیرستانهای شهر یاسوج مهارت تصمیمگیری خانواده مهارت حل مسئله خانواده
|
موضوع
|
حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف اين پژوهش، بررسي فرايندهاي خانواده شامل: انسجام و احترام متقابل خانواده، مهارت ارتباطي خانواده، مهارت مقابله ي خانواده و مهارت تصميم گيري و حل مسئله ي خانواده به عنوان پيش بين هاي مشكلات رفتاري در دانش آموزان پايه ي دوم دبيرستان شهر ياسوج بود. جامعه ي آماري اين پژوهش شامل كليه ي دانش آموزان پايه ي دوم دبيرستان شهر ياسوج در سال تحصيلي 89-88 بود. نمونه ي پژوهش به حجم 590 نفر دانش آموز بود كه به روش خوشه اي مرحله اي از 38 دبيرستان دخترانه و پسرانه ي شهر ياسوج انتخاب شد. از اين ميان افرادي كه نمره ي آن ها در آزمون مشكلات رفتاري آشنباخ (YSR)، مساوي و بالاتر از يك انحراف معيار از ميانگين بود، به عنوان گروه داراي مشكلات رفتاري ( N = 75) و افرادي كه نمره ي آن ها در اين آزمون، مساوي و پايين تر از يك انحراف معيار از ميانگين بود، به عنوان گروه بدون مشكلات رفتاري ( N = 75) انتخاب شدند. سپس دانش آموزان اين دو گروه پرسشنامه ي فرايندهاي خانواده، فرم ويژه ي فرزندان، را تكميل نمودند. داده هاي حاصل از پژوهش با استفاده از روش تحليل تمايز مورد تحليل قرار گرفت. يافته ها بيانگر اين بود كه تركيب خطي متغيرهاي فرايندهاي خانواده، قادر است مشكلات رفتاري را در دانش آموزان پايه ي دوم دبيرستان شهر ياسوج پيش بيني كند.
|