عنوان
|
اثربخشي آموزش كسب معنا بر تاب آوري و كيفيت زندگي مادران داراي فرزند با نيازهاي ويژه |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
منصور سودانی - مهناز مهرابی زاده هنرمند - ضرغام ضرغامیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 3 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
91-75 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مادران کیفیت زندگی آموزش کسب معنا مادران فرزندان با نیازهای ویژه تابآوری
|
موضوع
|
بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مادري/ نامادري
|
چکیده
|
هدف اين پژوهش بررسي اثر بخشي آموزش كسب معنا بر تاب آوري و كيفيت زندگي مادران داراي فرزند با نيازهاي ويژه شهر برازجان در سال تحصيلي 90-1389 بود. روش پژوهش شبه آزمايشي بود كه با طرح پيش آزمون – پس آزمون و پيگيري با گروه كنترل انجام شد. نمونه اوليه اين پژوهش شامل 222 نفر بودند كه پس از اعلام آمادگي جهت شركت در پژوهش، پرسشنامه كيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني و مقياس تاب آوري كانر و ديويدسون را تكميل نمودند. سپس 40 نفر از كساني كه نمره آن ها در هر دو پرسشنامه يك انحراف معيار پايين تر از ميانگين بود، به روش تصادفي انتخاب و به دو گروه آزمايش و كنترل (در هر گروه 20 نفر) تقسيم شدند. سپس آموزش كسب معنا طي 10 جلسه، 90 دقيقه اي به صورت 1 جلسه در هر هفته بر روي گروه آزمايش اجرا شد. در پايان همزمان از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و پس از گذشت يك ماه آزمون پيگيري انجام شد. داده هاي حاصل از پژوهش، به روش كوواريانس يك متغيري و چند متغيري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته هاي پژوهش نشان داد كه آموزش كسب معنا موجب افزايش ميزان تاب آوري و بهبود كيفيت زندگي گروه آزمايش در مقايسه با گروه كنترل شده است (0/05 ≥ p). پيگيري با فاصله يك ماه، سودمندي آموزش كسب معنا را بر تاب آوري و كيفيت زندگي نشان داد. با توجه به يافته هاي اين پژوهش پيشنهاد مي شود مدارس دانش آموزان يا نيازهاي ويژه كشور در قالب كلاس هاي آموزش خانواده از آموزش معنا جهت حل مشكلات اولياء دانش آموزان و ارتقاء سطح تاب آوري و كيفيت زندگي آنان استفاده نمايند.
|