عنوان
|
تأثير آموزش ايمن سازي در پيشگيري از آسيب جنسي در دختران نوبالغ كم توان ذهني |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
شهین علیایی زند - سمیرا وکیلی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 2 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
32-21 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
کم توان ذهنی آموزش ایمن سازی آسیب جنسی دختران نوبالغ
|
موضوع
|
آزار جنسي / خشونت جنسي / تجاوز جنسي تربيت جنسي / آموزش جنسي
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به منظور بررسي تاثير آموزش ايمن سازي در پيشگيري از آسيب جنسي دختران نوبالغ كم توان ذهني آموزش پذير انجام شده است. روش اين پژوهش نيمه آزمايشي و جامعه آماري را تمامي مراكز آموزشي دخترانه كم توان ذهني شهر تهران تشكيل مي دهند كه 64 مركز مي باشد. واحدهاي نمونه برداري شامل چهارمركز آموزشي دخترانه كم توان ذهني است كه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده از ميان مراكز آموزشي دخترانه كم توان ذهني شهر تهران انتخاب شدند. بعد از اجراي پرسشنامه «آسيب پذيري جنسي كودكان و نوجوانان» عليايي زند با اعتبار و روايي بالاتر از (0/85 = a )، تعداد 40 دانشآموز نوبالغ كم توان ذهني، به عنوان گروه آسيب پذير تر جنسي شناخته شدند و جهت ايمن سازي در مقابل آسيب پذيري جنسي تحت برنامه هاي مداخله آزمايشي قرار گرفتند. بدين ترتيب كه ابتدا بعد از انجام پيش آزمون برنامه هاي مداخله آزمايشي ارائه گرديد، درادامه پس آزمون صورت گرفت، سپس بعد از دوهفته با اجراي آزمون پيگيري، پايداري آموزش ايمن سازي، بار ديگر در بوته آزمايش قرار گرفت. در نهايت، با استفاده از مدل آماري اندازه گيري مكرر به آزمون سئوال هاي پژوهش پرداخته شد. يافته ها نشان دادند كه آموزش ايمن سازي جنسي در حفظ واحترام به حريم جسمي و مهارت هاي مقابله اي در برابر آسيب پذيري جنسي دختران نوبالغ كم توان ذهني آموزش پذير موثر است. از اين رو پيشنهاد مي شود ساير كودكان نوبالغ دختر وپسراستثنايي با استفاده از وسايل كمك آموزشي متنوع، جهت پيشگيري از آسيب پذيري جنسي، در مراكز آموزشي مورد آموزش قرار گيرند.
|