• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوين برنامه آموزش والدين براي خانواده‌هاي داراي فرزندان با اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي و تأثير آن بر كاهش نشانه‌ها و كاركرد خانواده
تعداد صفحات 28
نویسنده حمید علیزاده
مشخصات نشریه فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 2 پیاپی 7
تاریخ انتشار پائیز - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 70-43
زبان فارسی
کلید واژه اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  آموزش والدین  استرس والدین  کارکرد خانواده  سبک فرزندپروری  
موضوع زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش     تربيت در خانواده     مادري/ نامادري     روابط خانوادگي     پدري    
چکیده هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوين برنامه اي براي آموزش والدين داراي فرزند با اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي و بررسي ميزان اثربخشي اين برنامه بر كاهش نشانه هاي اين اختلال و كاركرد خانواده (شيوه هاي فرزند پروري و استرس والديني) است. \r\nروش: در اين پژوهش نيمه آزمايشي، تعداد 24 نفر از والدين داراي كودكان با اختلال نارسايي توجه با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش (12 نفر) و كنترل (12 نفر) شركت داشتند. براي جمع آوري داده هاي مربوط به تشخيص اختلال از مقياس درجه بندي نشانه هاي اختلال نارسايي توجه/بيش فعالي كه بر مبناي كتاب راهنماي تشخيصي و آماري بيماري هاي رواني (2000) ساخته شده است و نيز به منظور بررسي كاركرد خانواده از مقياس استرس والديني (PSI/SF) و پرسشنامه سبك هاي فرزند پروري رابينسون و همكاران (2000) استفاده شده است. با استفاده از آزمون آماري تحليل كوواريانس و تحليل واريانس (با اندازه گيري مكرر)، به كمك نرم افزار SPSS تاثير آموزش والدين بر كاهش نشانه هاي اختلال و كاركرد خانواده مورد بررسي قرار گرفت. \r\nيافته ها: نتايج به دست آمده در اين پژوهش نشان داد كه آموزش والدين توانسته است بر كاهش ميزان استرس والدين، افزايش شيوه فرزندپروري مقتدرانه (پدر و مادر) و كاهش شيوه فرزندپروري سهل گير پدر در سطح (0/05 > P) تاثير معنادار داشته باشد. همچنين لازم به ذكر است كه آموزش والدين بر كاهش نشانه ها، شيوه فرزندپروري خودكامه (پدر و مادر) و سهل گير (مادر) در سطح (p > 0.05) تاثیر معنادار نداشت. نتایج مربوط به آزمون پیگیری نیز نشان داد که شیوه فرزندپروری خودکامه مادر در سطح (0/01 > P) افرایش یافته است. به طور كلي مي توان نتيجه گيري كرد كه برنامه مذكور مي تواند براي بهبود كاركرد خانواده تاثير داشته باشد.

کد مقاله 16739
تعداد بازدید 658

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397