عنوان | تبيين خلاقيت دانشآموزان تيزهوش بر مبناي هوش، سن و رضامندي زناشويي والدين آنان |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 1 شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 22-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی خلاقیت هوش سن دانشآموزان تیزهوش رضایت زناشویی والدین |
موضوع | روابط زوجين |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر كسب اطلاعات در زمينه پيش بيني خلاقيت دانش آموزان تيزهوش بر مبناي سن، هوش و رضامندي زناشويي والدين آنان، بود. پژوهش حاضر از نوع كاربردي و روش همبستگي است. به منظور اجراي اين پژوهش سيصد و سي دانش آموز (164 پسر و 166 دختر) از مدارس شهر تهران با روش نمونه گيري خوشه اي از ميان دانش آموزان با بهره هوشي بالاتر از 120 انتخاب شدند. آزمون ماتريس هاي پيشرونده ريون (هوش ريون، 1941)، آزمون تفكر خلاق تورنس (فرم ب تصويري) (تورنس، 2002) در ميان دانش آموزان به اجرا در آمد و مقياس رضامندي زناشويي افروز (افروز، \r\n1390) در ميان والدين دانش آموزان فوق اجرا شد. با استفاده از آزمون تحليل رگرسيون چندمتغيري و آزمون تحليل واريانس داده هاي پژوهش مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد كه رضامندي زناشويي والدين مهمترين پيش بين خلاقيت كودكان بوده است. همچنين هوش و سن به ترتيب دومين و سومين متغيرهاي پيش بيني كننده خلاقيت بودند. نتايج پژوهش بيانگر آن است كه روابط زناشويي رضايت بخش و مطلوب والدين در كنار هوشمندي مي تواند تبيين كننده بهتري براي خلاقيت دانش آموزان باشد. |
کد مقاله | 16736 |
تعداد بازدید | 718 |
|