عنوان
|
اثربخشي آموزش رفتاري والدين بر كاهش مشكلات بروني سازي شده كودكان 7 تا 9 سال |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
پریرخ دادستان - سعید قنبری - محمود حیدری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 17 شماره 4 پیاپی 68 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
419-401 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اختلالات برونی سازی شده آموزش رفتاری والدین رفتار پرخاشگرانه رفتار قانونشکنی کودکان 7 تا 9 سال
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی روش آموزش رفتاری والدین (BPT) در کاهش مشکلات برونی سازی شده (رفتارهای پرخاشگرانه و قانونشکنی) در کودکان 7 تا 9 ساله انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه مقایسه بود. جهت اجرای پژوهش، پس از انتخاب تصادفی تعداد 60 نفر از والدین کودکانی که بالاترین نمرهها را در فهرست رفتاری کودک (CBCL) به دست آورده بودند و مشکلات آنها در فرم گزارش معلم (TRF) نیز تایید شده بود، به عنوان نمونه اصلی پژوهش انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و مقایسه به تعداد 30 نفر قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلی دادهها از آزمون t برای دو گروه مستقل، آزمون همگونی واریانسهای لوین و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. در پایان دورهی آموزشی، والدین گروه آزمایش در مشکلات کلی برونی سازی شده و رفتارهای پرخاشگرانه کاهش معناداری را نسبت به گروه کنترل گزارش کردند در حالی که رفتارهای قانونشکنی در دو گروه تفاوتی نداشتند. نتایج نشان داد که آموزش رفتاری والدین میتواند روشی کارآمد برای کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان باشد. یافتههای این پژوهش میتواند کاربردهای بالینی داشته باشد.
|