عنوان
|
بررسي رفتارهاي ارتباطي - نظارتي والدين دانشجويان بومي و غيربومي و تأثير آن بر وضعيت تحصيلي - اجتماعي آنها |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
محمدعلی مظاهری تهرانی - منصوره السادات صادقی - محمود حیدری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 14 شماره 3 پیاپی 55 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
245-226 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
وضعیت اجتماعی وضعیت تحصیلی رفتارهای ارتباطی والدین رفتارهای نظارتی والدین دانشجویان بومی دانشجویان غیر بومی
|
موضوع
|
روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف از مقاله حاضر ـ به عنوان یک پژوهشی ملی ـ بررسی تأثیر رفتار ارتباطی و نظارتی والدین بر وضعیت تحصیلی ـ اجتماعی دانشجویان بومی و غیربومی دانشگاههای مختلف ایران میباشد. تعداد 2636 نفر متشکل از 1318 نفر دانشجو از میان دانشجویان مجرد دورههای کارشناسی دانشگاههای شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، شهرکرد و گیلان (دانشگاههای جامع دولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گروههای آموزشی پنجگانه) و 1318 نفر پاسخگو (والد یا یکی از افرادی که به عنوان مراقب اصلی با دانشجو زندگی میکند)، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. معیار انتخاب پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی با محیط دانشگاه بوده است که در این چارچوب از میان دانشجویان 421 دانشجوی کمیته انضباطی، 245 نفر معادل کمیته انضباطی، انتخاب شدند. سپس هر دو عضو خانوادههای شرکت کننده در طرح (دانشجو و والد پاسخگو( به طور جداگانه مقیاس سنجش کیفیت ارتباط با خانواده و میزان نظارت والدین را تکمیل کردند. یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری، تحلیل واریانس یکراهه و دوراهه، t مستقل و آزمون مجذور k تحلیل شد. مقایسه نتایج گزارش شده نشان داد نسبت فراوانی مشاهده شده به فراوانی مورد انتظار تعلق به گروه کمیته انضباطی در دانشجویان غیربومی بیشتر از دانشجویان بومی است و میانگین نمرات ارتباط از دید فرزند و والد، گرمی ارتباط از دید والد، نظارت از دید فرزند و والد و لزوم نظارت از دید والد در گروه دانشجویان بومی در مقایسه با غیربومی، به گونه معناداری بالاتر است. همچنین میانگین نمرات متغیرهای ارتباط از دید فرزند و والد، گرمی ارتباط از دید والد، نظارت از دید فرزند و والد و لزوم نظارت از دید والد در دانشجویانی که محل سکونت آنها همراه خانواده است در مقایسه با دانشجویان ساکن خوابگاه به شکل معناداری بالاتر است. در تفسیر موارد فوق به تبیینهای احتمالی کاربرد نظریه دلبستگی در دوران بزرگسالی و در نظر گرفتن فرایند ترک خانه برای دانشگاه به عنوان یک موقعیت ناآشنا، ترک استان و شهر و انتقال به خوابگاه و در نتیجه کاهش نظارت و حمایت والدین و احساس از دست دادن مهمترین منبع حمایت اجتماعی خود، وجود مسافتهای طولانی و قادر نبودن والدین برای رفت و آمد به محل تحصیل فرزندان و پیامد آن فقدان ارتباط مطلوب و عدم کنترل و نظارت کافی بر وضعیت تحصیلی و اجتماعی دانشجویان اشاره شده است.
|