عنوان
|
نفوذ جو مدرسه، فرايند آموزش و پيشينه خانوادگی بر نگرش نسبت به علوم دانشآموزان ايرانی |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
اعظم پهلوان صادق - ولی الله فرزاد |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 13 شماره 4 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
425-407 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
معادلات ساختاری نگرش نسبت به علوم پیشینه خانوادگی پیشینه خانواده جو مدرسه فرایند آموزش علوم دلبستگی به مدرسه تیمز 2003 دانشآموزان ایرانی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
تحقیق و مطالعه در زمینههای مختلف تحصیل و عوامل مرتبط با آن همواره مد نظر صاحبنظران و پژوهشگران بوده است و استفاده از یافتههای اینگونه تحقیقات برای حل مشکلات نظامهای آموزشی به عنوان رهنمودی میتواند مورد استفاده قرار گیرد. مطالعة حاضر نیز در پی تحقق این امر، سعی داشته تا عوامل مؤثر بر نگرش نسبت به علوم دانشآموزان ایرانی شرکت کننده در «تیمز 2003» را مورد مطالعه قرار دهد. ارزیابی روابط با استفاده از الگوی معادلات ساختاری صورت گرفت. در این تحلیل سه متغیر پیشینة خانواده، فرایند آموزش علوم، جو مدرسه، متغیرهای مکنون مستقل و دلبستگی به مدرسه و نگرش نسبت به علوم متغیرهای مکنون وابسته میباشند. یافتهها نشان میدهد که پیشینة خانوادگی، فرایند آموزش و جو مدرسه اثرات مستقیم و معناداری بر دلبستگی به مدرسه و همچنین بر نگرشهای علوم از طریق دلبستگی به مدرسه و همچنین بر نگرشهای علوم از طریق دلبستگی به مدرسه اثرات غیرمستقیم و معناداری را نشان دادهاند. فرایند آموزش علوم نیز اثر مستقیم و معناداری بر نگرشهای علوم داشته است. پیشینه خانوادگی و جو مدرسه نمیتواند رابطهای با نگرشها نسبت به علوم داشته باشد.
|