عنوان | رابطه ادراكات محيطي خانوادگي، باورهاي انگيزشي و يادگيري خودتنظيمي: آزمون يك الگوي علي |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 13 شماره 2 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1388 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 205-190 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | راهبردهای خودتنظیمی ادراکات محیطی خانوادگی خودکارآمدی اهداف پیشرفت باورهای انگیزشی یادگیری خودتنظیمی |
موضوع | روابط خانوادگي |
چکیده |
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطة بین ادراکات محیطی خانوادگی، باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی دانشآموزان است. بدین منظور نمونهای به حجم 685 آزمودنی، از بین دانشآموزان پایة سوم دبیرستانهای نظری شهر تهران با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. «مقیاس ادراکات محیطی خانوادگی» گرونلیک، دسای و ریان (1997)، «اهداف پیشرفت» میدگلی و همکاران (1998)، پرسشنامه خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیمی ینتریچ و دیگروت (1990) به روش گروهی توسط آزمودنیها تکمیل شد. اعتبار و روایی پرسشنامههای مذکور احراز شد. نتایج اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که تمام مؤلفههای ادراکات محیطی خانوادگی (پذیرش و حمایت خودمختاری پدر و مادر)، باورهای انگیزشی (اهداف تبحری، عملکردی رویکردی، عملکردی اجتنابی و خودکارآمدی) و یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع)، دو به دو با هم همبستگی دارند (p < 0/01). با اجرای الگوی معادلات ساختاری برای آزمون رابطة ادارکات محیطی خانوادگی و راهبردهای خودتنظیمی از طریق متغیر میانجی باورهای انگیزشی، مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است و یادگیری خودتنظیمی به خوبی از طریق باورهای انگیزشی و ادارکات محیطی پیشبینی و تبیین شده است (GFI=0/97) و (RSMEA=0/048). تمام ضرایب مسیر الگوی پیشنهادی نیز معنادار بود (p < 0/01). |
کد مقاله | 16716 |
تعداد بازدید | 955 |
|