عنوان | اثربخشی آموزش شادمانی به روش شناختی رفتاری بر كيفيت زندگی زناشویی مردان و زنان متأهل |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 14 شماره 3 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 21-11 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کیفیت زندگی زناشویی زنان و مردان متأهل آموزش شادمانی رویکرد شناختی رفتاری |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط زوجين مشاوره خانواده |
چکیده |
هدف اين پژوهش بررسي تاثير آموزش شادماني به روش شناختي- رفتاري بر كيفيت زندگي زناشويي مردان و زنان متاهل شهر اصفهان بود. روش پژوهش نيمه تجربي و از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماري يژوهش مشتمل بر كليه افراد متاهل مراجعه كننده به كلينيك مراكز خدمات روان شناختي و مشاوره شهر اصفهان در تابستان سال 1389 بود. روش نمونه گيري از نوع نمونه گيري تصادفي ساده بود. از بين مراكز مشاوره شهر اصفهان يك مركز به تصادف انتخاب شد و 32 نفر از افراد مراجعه كننده به اين مركز به صورت تصادفي به عنوان نمونه انتخاب و به تصادف در گروه هاي آزمايش و كنترل قرار گرفتند. افراد گروه آزمايش در 6 جلسه آموزش شادماني شركت كردند. از هر دو گروه پيش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه كيفيت ادارك شده از ابعاد روابط زناشويي (فلچر، سيمپسون و توماس،2000) بود. براي نتايج تحليل كوواريانس نشان داد كه اين نوع آموزش شادماني بر كيفيت زندگي زناشويي به صورت كلي و بر زير مقياس هاي رضايت از رابطه نزديك، صميميت، شور و هيجان جنسي، رضایت زناشویی و عشق موثر است (P < 0.05)، ولي بر حيطه هاي تعهد و اعتماد تاثير معناداری نداشت. از آموزش شادماني به عنوان يكي از راه هاي افزايش كيفيت زندگي زناشويي و جلوگيري از وقوع طلاق مي توان استفاده كرد. |
کد مقاله | 16691 |
تعداد بازدید | 762 |
|