عنوان
|
اثربخشي آموزش گروهي والدين با رويكرد خانواده درماني ستير بر جو عاطفي خانواده |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
حدیث رشیدی نژاد - مصطفی تبریزی - عبدالله شفیع آبادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 13 شماره 3 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
11-3 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جو عاطفی خانواده آموزش والدین خانواده درمانی کوتاه مدت ستیر
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط خانوادگي خانواده درماني
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي آموزش گروهي والدين با رويكرد خانواده درماني ستير بر جو عاطفي خانواده بود. اين پژوهش از نوع نيمه تجربي با طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماري كليه دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي ناحيه 2 شهر كرمان در سال تحصيلي 91ـ90 بودند. نمونه پژوهش را 30 نفر از دانش آموزان تشكيل مي دادند كه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب و در دو گروه آزمايش (15 نفر) و گواه (15 نفر) به صورت تصادفي جايگزين شدند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش پرسشنامه جو عاطفي خانواده (هيل برن، 1964) بود. ابتدا بر روي هر دو گروه پيش آزمون اجرا گرديد، سپس والدين گروه آزمايش در 8 جلسه 90 دقيقه اي آموزش ديدند، ولي گروه گواه هيچ گونه مداخله اي دريافت نكرد. پس از اتمام برنامه آموزش، پس آزمون روي هر دو گروه اجرا شد. داده هاي به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS 19 و روش تحليل كوواريانس بررسي شد. نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش گروهي والدين با رويكرد خانواده درماني ستير بر بهبود جو عاطفي خانواده تاثير معناداري دارد (p < 0.001).
|